Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Občas se každý cítí jako úplný idiot

Kdo to nezná. Jsou chvíle, v nichž si připadáme jako úplný idiot a my máme pocit, že se nemůžeme posunout nikam dál.

 "Kdo je moudrého srdce, je nazýván rozumným, lahodná řeč přidává znalosti." (Přísloví Šalamounova, Druhá sbírka, 16.21)

Kdo by neznal chvíle, v nichž by se nejraději neviděl. Cítí se jako blb, kterému není pomoci. Pondělí ráno a já zahajuji svůj pracovní týden. Začínám mužem, jenž je velmi pracovně vytížený a ke své vytíženosti dostal povinný kurz angličtiny. Potřebuje ji pro svou profesi. Není z toho nikterak nadšený, protože nestíhá, má příliš mnoho povinných aktivit a přidat k nim ještě angličtinu je pro něj výkon nadlidský.

Jak si poradit s někým, kdo nemá na studium jazyka příliš času, Není to nic lehkého a mně se osvědčuje drill. Protože tím se mohou znalosti upevnit, uložit a dá se na nich stavět. Máte-li studenta, který bude toto potřebovat, není to pro lektora nic jednoduchého. Musí se připravit na velký výdej energie, odměnou mu může být, že časem se student cítí více jistý a rozumí nekomplikovaným sdělením. Věty sice tvoří velmi jednoduché, ale něco se mu do hlavy uloží.

Začínáme lehkou konverzací a pak se přesuneme ke drillu, jímž opakujeme předchozí učivo. Vidím, že se mému studentu z hlavy jen kouří. Pak najednou řekne, že má okno. A řekne to tak, že to v té chvíli vyznívá nesmírně vtipně a my se tomu začneme oba smát. A smějeme se na celé kolo. Smích je osvobozující a uvolní zábrany. Nedá mi to, abych mu nevyprávěla o svém posledním víkendu, kdy i já jsem se musela učit a zažívala pocity blbky na druhou. Co na druhou, mohu klidně říci i na desátou. A čekalo mě pět testů, abych získala ve svém oboru další kvalifikaci. A připadala jsem si stejně jako on. Jako blbka, která trpí diagnózou prázdného okna. Zažívala jsem pocit, že tak velké kvantum informací  nejsem schopna v tak krátkém časovém horizontu natlouct do hlavy. A převládly u mě emoce, kdy jsem si řekla, že s tím končím, že v podstatě nic takového nepotřebuji a nic se nestane, když to vzdám. Litovala jsem se, říkala jsem si, jaká že to jsem chudinka, odkázaná jen sama na sebe. A když jsem se takto emočně vybouřila, nastoupil střízlivý rozum, který děl naprosto nekompromisně. "Nic vzdávat nebudeš, pěkně si sedneš, všechno nastuduješ a všechny testy uděláš." A já jej poslechla. Zasedla jsem, zapomněla jsem na to, že existuje krásná literatura, hudba, vše, co mám ráda, a nechala pracovat svůj mozek. Vše nakonec skončilo jako v pohádce. Zvládla jsem učivo i testy v časovém předstihu.

Když můj student charakterizoval stav svého chápání, velmi mi tím připomněl, jak jsem se sebou bojovala. Ale nevzdala jsem to. A jemu jsem také řekla, že nic se nemá vzdávat, že každý začátek je těžký, ale vše nese časem ovoce. Pocity idiota, které občas každý z nás zažíváme, časem odezní a my získáme větší jistotu. Člověk, který se hned vzdá, když pocítí, že studium jazyka či něčeho jiného není nic jednoduchého, je zbabělec. Ale člověk, jenž se zakousne a řekne si, že pokoří pomyslný Mount Everest ve svém životě, může počítat s úspěchem. Učení není jen nuda, přinese i chvíle, kdy se jeden rozřehtá na celé kolo, když mu dojde, že být občas za idiota je v našem životě naprosto běžné.

Autor: Helena Vlachová | úterý 21.3.2017 6:00 | karma článku: 15,21 | přečteno: 615x
  • Další články autora

Helena Vlachová

Svým založením jsem idealistka

I když jsem založením idealistka, nemohu se svou maličkostí připodobnit k Johnu Lennonovi. Nicméně se mohu vyjádřit vůči panu Babišovi a jeho propagandistické rétorice. Totéž lze vznést i vůči SPD.

19.4.2024 v 17:53 | Karma: 10,56 | Přečteno: 667x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Ředitel, jenž používá estébácké praktiky

Na základě mých posledních mou dvou blogů se mi dostalo útoků i vyhrožování ze strany ředitele střední školy. Vyhrožoval mi trestním udáním. Nestačila jsem žasnout. Že by opět povstali soudruzi? Že by byl jedním z nich?

15.4.2024 v 19:33 | Karma: 22,93 | Přečteno: 1651x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Měla bych počítat s vyhazovem za svůj poslední blog?

Když píšu své blogy, vždy jde o něco, co se v současnosti kolem nás děje. Můj poslední blog o neaprobovaném angličtináři na SŠ mě stál dost útoků vůči mně samé

14.4.2024 v 17:28 | Karma: 26,40 | Přečteno: 1672x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Máte doma středoškoláka? Bojuje s angličtinou?

Tímto dnešním blogem bych chtěla pomoci těm žákům a studentům, kteří mají smůlu, že mají na angličtinu diletanta.

13.4.2024 v 10:02 | Karma: 37,17 | Přečteno: 5867x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Když matka ničí své dítě

Rozpadne-li se partnerský vztah či manželství a zůstanou-li z něj děti, měl by se zájem přenést především na ně. Děti by měly rozpadem vztahu rodičů trpět co nejméně. Ale vysvětlujte to některým matkám.

7.4.2024 v 7:29 | Karma: 19,33 | Přečteno: 973x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

PŘEHLEDNĚ: Langšádlová nekončí jako první. Jaké změny už zažila Fialova vláda?

25. dubna 2024  9:33

Přehledně Ve čtvrtek oznámila demisi ministryně pro vědu a výzkum Helena Langšádlová (TOP 09). V koaliční...

Symbol pařížského kabaretu Moulin Rouge v troskách. Lopatky mlýna se zřítily

25. dubna 2024  8:12,  aktualizováno  9:29

V noci na čtvrtek se v Paříži zřítily lopatky větrného mlýnu, který je symbolem kabaretu Moulin...

„Musím přemýšlet.“ Španělský premiér zvažuje demisi kvůli vyšetřování své ženy

25. dubna 2024  9:21

Španělský premiér Pedro Sánchez ve středu večer uvedl, že zvažuje rezignaci v souvislosti se...

ANO napadlo u Ústavního soudu změny u stavebního spoření. Vadí mu i zpětná účinnost

25. dubna 2024  9:17

Opoziční hnutí ANO napadlo u Ústavního soudu změny ve stavebním spoření, které byly součástí...

  • Počet článků 1262
  • Celková karma 22,02
  • Průměrná čtenost 1113x
Jsem především žena a v ženství spatřuji smysl svého života. Mám ráda život i s jeho těžkostmi, vážím si maličkostí, neuznávám konzumní způsob života, jsem zastánkyní svobodné vůle člověka.

Seznam rubrik