Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Organizovaná lenost

Zamyšlení nad výroční zprávou České školní inspekce, která se zabývá středním školstvím, jeho problémy.

Motto "Synové, slyšte otcovské kárání, pozornost věnujete poznávání rozumnosti." (Přísloví Šalamounova, První sbírka, Nabytí moudrosti, 1)

Dostal se mi do rukou zajímavý článek, jenž se zabývá výroční zprávou České školní inspekce (ČŠI), hovoří také o situaci ve středním školství. Údaje, které uvádí, jsou alarmující a vzhledem k tomu, že se v tomto sektoru pohybuji, dovolím si tvrdit, že budou ještě horší.

Do školství jsem se vrátila po několika letech s nadějí, že mám svým studentům a žákům co dát. Když jsem ze školství odcházela, byla jsem znechucena poměry, které tam vládnou, celkovou úrovní, ale teď po několika letech zjišťuji, že se úroveň opět snížila a situace je o poznání horší.

Zpráva ČŠI hovoří o záškoláctví, na němž se podepisuje i vliv rodinného prostředí. Mnoho studentů školu nedokončí a raději zůstává bez kvalifikace. Překvapilo mě, že asi pětina gymnazistů maturitu vzdá. Gymnázia vždy znamenala elitu, a jak vidno, jejich úroveň rovněž klesá. Ve svých pedagogických začátcích jsem učila jen na gymnáziu a vím, že maturita nebyla nic jednoduchého. Tehdejší gymnazisté získali znalosti, které můžeme dnes srovnat s těmi, kteří studují magisterské studium. I znalosti různých magistrů či inženýrů jsou nesrovnatelné s těmi, kteří studovali v době předlistopadové. Čili i vysoké školy musí vidět propad úrovně svých studentů. 

Dle zprávy ČSI se střední školy potýkají s absencí studentů, vychází to 137,1 zameškané hodiny na žáka, přičemž z toho je 58,9 hodin neomluvených. Do této sumy jsou zahrnuty všechny střední školy, na některých školách je absence mnohokrát vyšší. Minulý rok jsem začala učit na střední škole, která nabízela maturitní studium i učební obory, studentů se přihlásilo hodně. Chci zdůraznit přihlásilo. Protože jim šlo jen o to, aby byli někde zapsaní, následně pak do školy přestali chodit. Vysoká absence, která si myslím se neřešila. Přišla jsem třeba do třídy a tam seděl jeden nebo dva studenti.  Když nechodí do školy, nejsou klasifikováni a oni se rozhodnou opakovat ročník. A tak to jde dokola. Ze školy jsem odešla, protože se dívat do očí studentů, které nic nezajímá, je pro mě ztráta času. Nikdo se vysokou absencí nezabývá, každého zajímají jen peníze. Školy jsou zainteresovány, aby měly dostatek studentů, tím se zajistí úvazky pro učitele, studenti získávají nárok na různé sociální výhody, respektive jejich rodiče.

Střední školu bez maturity končí každý osmý student středních škol a v dvouletých učebních oborech jich to jedna třetina vzdá. A zůstanou bez jakékoli kvalifikace, oni vědí, že se o ně stát postará. Úřad práce to jistí, nějaké dávky se najdou a dotyčný nebude a nechce pracovat. Se svou nulovou kvalifikací nemůže dostat dobrou práci a pro něj je proto lepší zůstat doma. Nedivím se, že je situace špatná, protože vše souvisí se vším. Jestliže se studenti cítí demotivovaní, je za tím nízká konkurence mezi školami. Už jsem se nejednou vyjadřovala o tom, že je velké množství středních škol, které vezmou každého. Obdobná situace musí být i na vysokých školách. Mám na mysli takové, které vznikly jako houby po dešti v polistopadové době.

Náš systém se podílí na tom, že podporuje organizovanou lenost dítek. A to ani nemluvím o žácích základních škol, z nichž je většina k nepoužití. Leností jen tečou. Když máte ve třídě inteligentního žáka nebo dva, můžete si gratulovat. Dětem se všemožně snižují nároky, hledají se cestičky, jak učení usnadnit. To se podporuje nesmyslnými potvrzeními, které se dají dobře obstarat. Za peníze dnes seženete všechno. Přála bych každému, aby měl možnost nahlédnout, jaký je stav věcí. Aby viděl, jak se učí ve třídách, v nichž žactvo zajímají jen mobily. Chraň vás ruka Páně, kdybyste mu chtěli mobil vzít, byť jen položit na katedru, aby se dotyčný mohl koncentrovat na výuku. Jejich posedlost mobily je až chorobná.

Neumím si představit, kam toto jednou dojde. Zůstávám v tomto směru pesimistou, protože vše začíná v rodinách. A podívejte se, jak dnešní rodiny žijí. Některé ženy se přestávají chovat jako matky, dítě si pořídí jako doplněk, ale samy si chtějí užít života. Pro některé je dítě dobrý zdroj příjmů, a když dítě nezvládne, dá se do dětského domova. A kdo je dnes v dětských domovech? Nikdo mi nevyvrátí, že základ je v rodině. A rodina se bohužel stávajícími poměry dostala do krize.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Helena Vlachová | středa 27.7.2016 6:44 | karma článku: 22,60 | přečteno: 719x
  • Další články autora

Helena Vlachová

Ze školních lavic

Velmi ráda vzpomínám na gymnázium, kde jsem začala učit po VŠ. Byla jsem mladá, poprvé jsem ochutnávala, jaké to je, když stojíte za katedrou a před vámi studenti, kteří vám vaše začátky nikterak neulehčují.

1.5.2024 v 7:49 | Karma: 12,76 | Přečteno: 427x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Svým založením jsem idealistka

I když jsem založením idealistka, nemohu se svou maličkostí připodobnit k Johnu Lennonovi. Nicméně se mohu vyjádřit vůči panu Babišovi a jeho propagandistické rétorice. Totéž lze vznést i vůči SPD.

19.4.2024 v 17:53 | Karma: 10,91 | Přečteno: 699x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Ředitel, jenž používá estébácké praktiky

Na základě mých posledních mou dvou blogů se mi dostalo útoků i vyhrožování ze strany ředitele střední školy. Vyhrožoval mi trestním udáním. Nestačila jsem žasnout. Že by opět povstali soudruzi? Že by byl jedním z nich?

15.4.2024 v 19:33 | Karma: 23,09 | Přečteno: 1674x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Měla bych počítat s vyhazovem za svůj poslední blog?

Když píšu své blogy, vždy jde o něco, co se v současnosti kolem nás děje. Můj poslední blog o neaprobovaném angličtináři na SŠ mě stál dost útoků vůči mně samé

14.4.2024 v 17:28 | Karma: 26,53 | Přečteno: 1692x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Máte doma středoškoláka? Bojuje s angličtinou?

Tímto dnešním blogem bych chtěla pomoci těm žákům a studentům, kteří mají smůlu, že mají na angličtinu diletanta.

13.4.2024 v 10:02 | Karma: 37,17 | Přečteno: 5892x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Černý kašel polevil. Nově nakažených ubylo o pětinu

6. května 2024  15:01

V České republice za týden přibylo 1266 případů onemocnění černým kašlem, je to o 338 případů méně...

Nevlastní vnučka viní seniora z osahávání. Chtějí jen peníze, brání se souzený

6. května 2024  14:32

Jednaosmdesátiletý senior z Táborska stanul na lavici obžalovaných za pohlavní zneužívání nezletilé...

Novým premiérem Skotska bude veterán Swinney, všichni soupeři odstoupili

6. května 2024  14:22

Novým lídrem Skotské národní strany je politický veterán John Swinney, který už stranu vedl před...

Putin je vrah, vítal protest motorkáře u hrobů sovětských vojáků v Praze

6. května 2024,  aktualizováno  14:18

Motorkáři z Night MC Europe, odnože ruského motorkářského klubu Noční vlci, přijeli na pražské...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 1263
  • Celková karma 21,60
  • Průměrná čtenost 1112x
Jsem především žena a v ženství spatřuji smysl svého života. Mám ráda život i s jeho těžkostmi, vážím si maličkostí, neuznávám konzumní způsob života, jsem zastánkyní svobodné vůle člověka.

Seznam rubrik