Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

(Ne)Diskriminace

Zamyšlení, zda u nás diskriminace opravdu existuje, vlastní zkušenost s různými národnostmi, diskriminace na hlavu postavená

Motto"Kdo pohrdá svým druhem, hřeší, kdežto blaze tomu, kdo se slitovává nad utištěnými." (Přísloví Šalamounova, Druhá sbírka)

Dovolím si o sobě tvrdit, že nechovám negativní emoce vůči žádné rase, jsem zvyklá vnímat každého podle toho, jak se dotyčný jako člověk chová. Mám osobní zkušenost se ženou ze Sýrie, kterou jsem potkala v lednu, ona k nám uprchla před válkou, vzala s sebou svou šestiletou dcerku, doma musela nechat zbývající členy rodiny, z nichž někteří zemřeli při náletech. Když o sobě hovořila, jako žena jsem jí naprosto rozuměla, obdivovala jsem ji i její dceru, že se učí náš jazyk, její dcerka vše zvládá samozřejmě lépe, protože je malé dítě,  začne u nás chodit do školy s českými dětmi. Obě jsou šťastné, že tu mohou být. Stejně tak jsem mluvila s mladým mužem z Afganistánu, utekl k nám před válkou. I on chce u nás žít, začal se učit česky a je rád, že může žít v zemi, v níž se neválčí. Vietnamské děti jsou velmi pracovité, inteligentní a patří ve škole mezí nejlepší, většina z nich studuje na vysoké škole, protože jsou ctižádostivé a mají svůj životní cíl, v němž je jejich rodiče podporují. Pokud jde o Romy, mám jen jednu nepříjemnou zkušenost, nic tragického to však není. Jednou si k nám přišel manžel jedné Romky půjčit peníze, nejednalo se o horentní částku, pouhých dvě stě korun českých. Svou prosbu přinesl napsanou na papíře, v níž mě jeho žena uctivě prosila o zapůjčení peněz. Můj manžel mi řekl, že jim mám peníze půjčit, když slibují, že peníze vrátí. Učinila jsem, žádné peníze nevrátili, kdykoli jsem je potkala, dělali, že mě neznají. 

Dnes jsem v rádiu zaslechla zprávu, že nějací Romové žalují jakousi realitní kancelář za to, že si nemohli pronajmout byt, neboť majitel onoho bytu jej nechtěl pronajmout Romům. Nemyslím si, že jsou Romové v tomto případě diskriminováni, soud dopadl ve prospěch realitní kanceláře, ale žalující strana, která požaduje odškodné ve výši sto tisíc korun, se odvolává. Měla jsem kamaráda z Kanady, hodně jsme se spolu stýkali, když u nás pracoval. On také do naší země přijel s tím, že jsou u nás Romové diskriminováni. Pak mu stačila jedna jízda vlakem, kdy s nimi cestoval, a řekl, že se mu vůbec nelíbilo, jak se chovají, a svůj názor změnil. Pamatuji si i na kauzu, která se stala ve Slaném, kdy byl starostou dnes již zemřelý pan RNDr. Ivo Rubík, jenž vyhlásil nulovou toleranci Romům, tenkrát se vše vysílalo i v televizi, ale pan starosta ze svého postoje neustoupil.

Uznávám, že situace malých romských dětí není dobrá, protože se rodí do prostředí, v němž rodiče zpravidla nepracují, jsou bez ambicí, nedostává se jim mnoho podnětů, aby se uměly v životě pracovně uplatnit. Prvních šest let je v životě člověka rozhodujících, přidáme k tomu genetické vybavení, rodinné prostředí, v němž dítě vyrůstá, nemůžeme pak mít vysoká očekávání ať již jde o tuto rasu, nebo jinou, jestliže je rodina demotivující, v případě romských dětí nevidím mnoho šancí. Můj názor vychází z vývojové psychologie a ze sociálního učení. Vidím to jako velký společenský problém a nejsem si jistá, zda se kdy vyřeší, ale jedno je jasné. Populace se nezvyšuje, spíš naopak, stát výhledově nemůže mít na placení dávek romským občanům, anebo se země bude stále více zadlužovat. Mám pocit, že se pohybujeme v prostředí, v němž je načasovaná bomba, která jednoho dne bouchne.

Nemyslím si, že jsme jako národ rasisté, většina populace je pro rovné příležitosti pro všechny, ale skutečnost je bohužel jiná a to většina z nás ví, a proto se můžeme cítit rozladěni, zvlášť nyní, kdy je Evropa zahlcena novými uprchlíky...

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Helena Vlachová | středa 2.9.2015 5:32 | karma článku: 30,12 | přečteno: 1138x
  • Další články autora

Helena Vlachová

Komunistická zrůdnost

Komunismus je stejná ideologie jako nacismus. Je zrůdnější v tom smyslu, že jde proti vlastním lidem.

9.5.2024 v 7:04 | Karma: 24,50 | Přečteno: 682x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Ze školních lavic

Velmi ráda vzpomínám na gymnázium, kde jsem začala učit po VŠ. Byla jsem mladá, poprvé jsem ochutnávala, jaké to je, když stojíte za katedrou a před vámi studenti, kteří vám vaše začátky nikterak neulehčují.

1.5.2024 v 7:49 | Karma: 13,09 | Přečteno: 450x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Svým založením jsem idealistka

I když jsem založením idealistka, nemohu se svou maličkostí připodobnit k Johnu Lennonovi. Nicméně se mohu vyjádřit vůči panu Babišovi a jeho propagandistické rétorice. Totéž lze vznést i vůči SPD.

19.4.2024 v 17:53 | Karma: 10,91 | Přečteno: 708x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Ředitel, jenž používá estébácké praktiky

Na základě mých posledních mou dvou blogů se mi dostalo útoků i vyhrožování ze strany ředitele střední školy. Vyhrožoval mi trestním udáním. Nestačila jsem žasnout. Že by opět povstali soudruzi? Že by byl jedním z nich?

15.4.2024 v 19:33 | Karma: 23,09 | Přečteno: 1679x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Měla bych počítat s vyhazovem za svůj poslední blog?

Když píšu své blogy, vždy jde o něco, co se v současnosti kolem nás děje. Můj poslední blog o neaprobovaném angličtináři na SŠ mě stál dost útoků vůči mně samé

14.4.2024 v 17:28 | Karma: 26,53 | Přečteno: 1698x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Ukrajině nastává „nejtemnější hodina“. Začíná mluvit o jednání s Rusy

3. května 2024

Premium Ukrajinské armádě se stále nedaří stabilizovat situaci na frontě a nálada v Kyjevě je čím dál...

Afghánistán zasáhly přívalové deště. Záplavy si vyžádaly nejméně 200 obětí

11. května 2024  10:53,  aktualizováno  12:52

Záplavy na severu Afghánistánu, způsobené přívalovým dešti, si vyžádaly nejméně 200 obětí....

Poprvé promluvil. Kellner byl po havárii vrtulníku naživu, tvrdí přeživší Čech

11. května 2024  12:50

Jediným přeživším havárie vrtulníku na Aljašce, který v roce 2021 převážel miliardáře Petra...

Pražským Klementinem lze brouzdat i mimo otevírací dobu. Virtuálně a z domova

11. května 2024  10:36

Tam, kde končí prohlídková trasa, teď začíná virtuální prohlídka. Díky moderním metodám mohou lidé...

Léky na cukrovku či ředění krve od praktika? Ministerstvo chce změnit podmínky

11. května 2024  10:29

Ministerstvo zdravotnictví (MZd) chce zmírnit pravidla pro předepisování léků praktickými lékaři....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 1264
  • Celková karma 21,76
  • Průměrná čtenost 1111x
Jsem především žena a v ženství spatřuji smysl svého života. Mám ráda život i s jeho těžkostmi, vážím si maličkostí, neuznávám konzumní způsob života, jsem zastánkyní svobodné vůle člověka.

Seznam rubrik