Zoufalý stav školství

25. 05. 2019 6:34:09
Agresivita žáků, agresivita rodičů, organizovaná lenost, nesmyslné projekty, skleníkové prostředí, inkluze. Tak by se dal charakterizovat stav vzdělávání u nás.

Motto "Poslouchej radu, přijmi i trest, abys byl napříště moudrý." (Šalomounoa přikázání, Druhá sbírka, 19.20)

Agresivita žáků, agresivita rodičů, organizovaná lenost, nesmyslné projekty, skleníkové prostředí, inkluze. Tak by se dal charakterizovat stav vzdělávání u nás.

Když slyšíme hlasy o tom, že ve školství chybí učitelé, přitom z pedagogických fakult vychází dostatečný počet absolventů, není se co divit. Kdo by se hnal někam, kde si může přivodit spoustu zdravotních problémů. Jistou formu slušné úrovně vzdělávání stále zajišťují gymnázia či úzce výběrové střední školy, ale to je asi tak vše.

Současné školství nestojí na žádných základech, proto by nikoho nemělo vyvést z míry, že to v rezortu vypadá tak, jak to vypadá. Na školách vládne velmi často agresivita žáků i studentů, nelze být překvapen, když je vychovávají rodiče ve stejném tónu. Aby takovou mládež vyučoval člověk, jenž je mírného založení, je zahrávání si s ohněm. V našich školách to vypadá tak, že není nic neobvyklého, kdy dojde k napadení učitele žákem, případně jeho rodičem. A chtít kolikrát po vedení školy, aby se zastal napadeného pedagoga, může být jen nesplněným přáním. Kde to jsme, když školáci ubijí kočku, když šikanuji své spolužáky, když žákyně dá facku učiteli. Něco je v rezortu hodně špatně a to hodně špatně spočívá v tom, že se od žáků důsledně nevyžaduje kázeň a disciplína. .

Když jsem chodila do školy, nikdo si nic takového vůči učiteli nedovolil. Ani když začínala učit na gymnáziu, nikdy jsem se nesetkala s agresívním chováním studentů. Protože ve školách se pěstovala disciplína, kdo ji porušil, byl přísně potrestán. Nikterak nevelebím komunisty, ale musím říci, že školství v předlistopadové době stálo na pevných základech, které nám Západ záviděl. Přijížděly k nám delegace z vyspělých zemí, aby se inspirovaly v zemi J. A. Komenského. Pominu-li komunistickou propagandu, která byla každému pro smích, pak se v našich školách dalo získat velmi kvalitní vzdělání. Bylo to tím, že vládla přísnost a že si nikdo vůči učiteli nedovolil nic takového, co se děje v našich školách dnes. Když jsem kdysi četla Hunterův román Džungle před tabulí, netušila jsem, že se něco obdobného bude odehrávat i u nás. Že budou učitelé musit čelit nevychovaným frackům, z nichž někteří se předhánějí v tom, jak zničí učitele, případně psychicky slabšího spolužáka.

Do rozbouraného školství se dostávají nesmyslné projekty. Např. v současnosti probíhá jakýsi projekt Šablony, podle něhož se mají žáci vzdělávat pomocí her. Toto by se dalo brát jako zpestření hodiny, ale určitě ne takto vyučovat a myslet si bláhově, že si žáci učivo hravě osvojí. Neosvojí. Když dojde na lámání chleba, když přijdou písemné maturitní zkoušky z češtiny či angličtiny, je zapotřebí znalost slovní zásoby, pravopisu, gramatiky. A taková znalost se získá důsledným procvičováním učiva. Projekt, jenž hlásá, aby se při vyučování hrály jen hry, je další stupiditou, která vnáší ještě větší chaos do škol, navíc spíše podporuje neukázněnost. Vezmu-li jako příklad angličtinu, pak musím říci, že znalosti žáků i studentů neodpovídají tomu, jak dlouho se jazyk učí. Jejich znalosti lze hodnotit jako podprůměrné, protože je na vině nejen jejich nesmírná lenost, ale i nevhodná metodika učitelů. Žáci povětšinou něco vyplňují v pracovních sešitech, třídy nejsou mnohdy rozpůleny, v praxi se setkáváme s tím, že se cizímu jazyku učí celá třída, čítající i více než dvacet žáků. Takovou výuku lze označit za davovou přednášku, je tzv. o ničem, lze označit rčením, že se vlk nažral a koza zůstala celá.

Skleníkové prostředí na školách, zejména základních. Doslova se rozbujel business s tím, že rodiče nevychovatelných a líných žáků si obstarávají pro své dítko rozličná potvrzení od psychologů, proč se jejich potomek chová, jak se chová, případně, že trpí tou či onou poruchou učení. Takoví žáci pak mají tzv. individuální plány výuky, což nesmírně papírově zatěžuje učitele. Žáci nejsou takto vůbec připraveni do běžného života, kdy zaměstnavatele nezajímá, jakými poruchami chování či učení dotyčný trpí, zajímá jej, jak se adept na práci umí zapojit do pracovního procesu. Jenže organizovaná lenost na základních školách činí své, mladí se do práce nehrnou a kolikrát se raději rozhodnou, že ani pracovat nebudou. Není žádná povinnost, proč by se tedy snažili. Zatěžují pak náš sociální systém..

Dalším ranou pro školství znamená inkluze, o níž ani netřeba hovořit. Je otázkou, zda prospívá handicapovaným dětem. Čemu bezesporu více přispěla, je další papírování, nedomnívám se, že by nějak zohlednila postižené děti. Možná je takovým lépe, když mohou být ve třídě, v níž jsou děti na stejné či podobné úrovni a při výuce se postupuje pomaleji, s větším individuálním přístupem ke každému žáku.

Jít učit? Toť otázka vskutku shakespearovská. Jít pracovat do oblasti, která leží v rozvalinách, v níž panuje neřád, není pro každého...

Autor: Helena Vlachová | sobota 25.5.2019 6:34 | karma článku: 38.40 | přečteno: 1627x

Další články blogera

Helena Vlachová

Komouch

Slyší-li či čte-li někdo slovo komouch, nemusí mu to nic říkat. Uslyší-li však nebo přečte-li si někdo slovo komouš, je už doma.

19.7.2019 v 7:48 | Karma článku: 16.05 | Přečteno: 357 | Diskuse

Helena Vlachová

Starý vtip o KSČ

Na soudruhy lidé vymysleli bezpočet vtipů. Na vedoucí úlohu strany, která sebe nazývala hegemonem. Přejme si, aby se už takový podobný hegemon v naší zemi nikdy neopakoval.

16.7.2019 v 7:38 | Karma článku: 29.42 | Přečteno: 1139 | Diskuse

Helena Vlachová

Prezidentova soap opera

Soap opera je nekonečný seriál velmi podřadné kvality, s lacinými zápletkami děje a pokleslými výkony herců. Tak nějak bych tento televizní žánr definovala já.

15.7.2019 v 5:55 | Karma článku: 19.59 | Přečteno: 402 | Diskuse

Helena Vlachová

O kuchtících a kuchařinkách mezi námi

Vaření by mělo patřit mezi základní dovednosti žen. Ale nenechme se tím ošálit, neb mezi výbornými kuchaři najdeme mnoho mužů.

13.7.2019 v 9:03 | Karma článku: 10.36 | Přečteno: 324 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Michal Pohanka

Blogeronti na supertajném srazu

Proč se bojí ukázat světu Markéta Šichtařová, Laďa Větvička, Josef Nožička, Vladimír Kroupa, Josef Prouza a další pokrytci? Odhalil jsem za vás. To budete zírat. Vstup jen pro otrlé a na vlastní nebezpečí!

20.7.2019 v 17:12 | Karma článku: 19.01 | Přečteno: 1227 | Diskuse

Petr Šimík

Právo na smrt

Euthanázie. Sebevražda. Hodně skloňované pojmy. Pojmy o tzv. konečném řešení existence. Někdo je pro. Někdo je proti. Co na to říci?

20.7.2019 v 14:48 | Karma článku: 13.76 | Přečteno: 211 | Diskuse

Michal Pohanka

EU by měla regulovat i výkonnost lidských vysavačů!

Šikla by se nějaká veřejná, státem garantovaná síť dobíjecích stanic pro oběti lidských vysavačů, kterým klekly baterky. EU by zase měla regulovat sací výkon humánních luxů, jako to učinila u jejich přístrojových kolegů.

20.7.2019 v 12:45 | Karma článku: 18.94 | Přečteno: 503 | Diskuse

Lukáš Burget

Smutné výročí letu Apolla 11

Zbláznil jsem se? Jak může být takové výročí smutné? Vždyť je to dnešní kulaté výročí oslavou jednoho z největších lidských dobrodružství a úspěchů vědy a techniky v dějinách! Ano, ale přece jen něčím smutné je.

20.7.2019 v 10:23 | Karma článku: 27.09 | Přečteno: 2658 | Diskuse

David Gruber

Opravovat cesty je třeba. Ale jak?

Slyšel jsem z hodnověrných zdrojů, jak naše příslušné úřady nedávno vyhnaly svinským krokem jednu rakouskou stavební firmu, která slibovala opravovat české silnice tak, že po opravě se na ně nemusí třicet let sáhnout.

20.7.2019 v 10:07 | Karma článku: 26.64 | Přečteno: 694 | Diskuse
Počet článků 1018 Celková karma 23.78 Průměrná čtenost 1008

Jsem především žena a v ženství spatřuji smysl svého života. Mám ráda život i s jeho těžkostmi, vážím si maličkostí, neuznávám konzumní způsob života, jsem zastánkyní svobodné vůle člověka.

Najdete na iDNES.cz