Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J37a62k38u45b 50K42n48e34c37h83t74o69v68s31k76ý 3660596761552

Hlavně, že tady autorka vychvaluje, jak výborné jsme měli tehdy školství. Cestovat všude je sice hezké, ale autorka už neví, že to stojí nějaké peníze.

0/−2
20.6.2017 19:11

P97e77t38r 38H53a17j86d77a 1977711194460

Nejdřív čtěte, poté plivejte.

0/0
3.7.2017 14:52

M49i60l14a36n 54S77t61e55h40l35í52k 7830479393201

A ono to jindy nestálo žádné peníze ? 8-o :-P

0/0
3.7.2017 14:54
Foto

M42i68r18o48s84l58a87v 77M84a98c34e84k 5371625640492

Systém devizových přílslibů měl své důvody, tím hlavním byla ochrana Národního hospodářství, které pracovalo za podmének totálního ekonomického embarga. Svým způsobem se osvědčil, i když bylo mínusem bylo omezení cestování, plusem byla vysoká životní úroveň státu, kde si každý jouda, který dnes živoří na ulici u levného krabicového vína, mohl pořídit krásný masivní dům, jaký dnes jen tak někdo nemá.

0/−11
20.6.2017 9:30

P61e27t47r 34S18k63á94l32a 2877974310240

Jojo, tu vysokou životní úroveň nám celý Západ natolik záviděl, že jsme museli obehnat hranice ostnatým drátem aby se k nám všichni nenahrnuli;-D

+15/0
20.6.2017 9:59

J72i34ř53í 89Ř23e96z53n18í88k 4322332863615

Skutečně ty ostnaté dráty byly instalovány v době, kdy měl Západ tak vysokou životní úroveň, že jemu jsme ji mohli závidět. No jak nevím, ale hodně diskutérů mi zde dokazovalo, že po r. 1848 mělo Rakousko i NSR nižší životní úroveň než my.

Takže slaďte si v té propagandě noty.

0/−1
20.6.2017 14:00

V82l29a37d29i92m34í91r 75H84r90u65b98ý 4147113774739

Jo, gaunerům se osvědčil. Jo, jistě ten systém měl šetřit i devizy - jenže to by pak musel fungovat systémem "kdodřív přijde" - a tak nefungoval ani náhodou.

A proč bylo třeba souhlasu strany odborů a ředitele zaměstnávajícího podniku.

No - tu životní úroveň opravdu reprezentuje ten již omšelý toaleťák. Jestli existuje pár blbů, kteří ji považují za vysokou, nelze s tím nic děla. Inteligence je převážně vrozená.

Krásných masivních domů je o třetinu víc, než před čtvrstoletím, socialistická bytová nouze byla již do značné míry snížena výstavbou nových cca 700 tisíc bytů v bytových i rodinných domech.

+3/0
20.6.2017 10:16

J85i59ř86í 36Ř72e15z59n54í43k 4712402183565

Ale no tak, tempo bytové výstavby bylo přibližně stejné jako v Rakousku.

0/0
20.6.2017 14:07
Foto

J60i38ř93í 60H72e35r44m66á12n94e72k 4396482862430

A především se u nás stavělo a staví daleko masivněji a solidněji, než třeba v USA.

0/−3
20.6.2017 14:58
Foto

M86a90r18t94i75n 43B12r72a45u60n 2884777681829

to je absolutní blbost

+2/0
20.6.2017 15:00

H85a31n93a 82M29á34r61o71v48á 2411756434177

Prosím vás!! Teď jste nám otevřel dodatečně oči! Každý jouda si za zlatého socialismu mohl pořídit krásný masivní dům...jaká škoda, že o tom miliony joudů nevěděly a mladé rodiny se tísnily v jednom pokoji u rodičů, pořadníky na státní nebo družstevní byt byly spíš v řádech desetiletí a pokud si někdo stavěl dům, musel vlastníma rukama, i když se jinak živil hlavou. Musel uplácet meloucháře, protože neexistovala legální firma, kde by se postavení domu dalo zadat, musel stát fronty a uplácet ve stavebninách, protože spousta materiálu byla jen podpultovka....na stavbě domu se často fyzicky i psychicky zruinovaly celé rodiny. Zřejmě to ale bylo všechno jinak a jen jsme to, my joudové, nevěděli......

+11/0
20.6.2017 10:33

J83i64ř23í 96Ř34e27z26n66í51k 4622442423225

No fajn, ale ještě by to chtělo doplnit, jak rostl rychle počet rodin, které začali bydlet v rodinných domcích a vilách. Jenom do r. 1985 bylo vyrobeno na 10 000 OKALů v Rýmařově.

0/0
20.6.2017 14:15
Foto

J57a65r57o10s83l57a74v 83K25o73n78á56š 4296626806253

Jaképak embargo, vy řediteli kolotoče ! Nejvyspělejší a nejspravedlivější státní zřízení spolu s nejbohatší zemí světa ! Ještě v dobách mého mládí chodila v prvomájových průvodech mládež Vašeho věku a rozumu s nápisem " S ČÍNOU JE NÁS MILIARDA ! ". Leč s rostoucí zaostalostí, korupcí a nedostatkem čehokoliv lidé pochopili, že doma je sice doma, ale všude jinde je lépe.

+1/0
20.6.2017 11:51

J52i75ř29í 42Ř36e28z17n31í62k 4632592523255

Skutečně embargo neexistovalo, např. na vývoz počítačů?

0/0
20.6.2017 14:05
Foto

J43i67ř58í 49H16e75r94m23á47n57e27k 4676322672900

COCOM to hlídal.

+1/0
20.6.2017 14:58

D44a50n 15P64o44s51p98i86s25i10l 3849398586354

Embargo na vývoz počítačů platilo jenom pro high tech počítače a navíc se specielním typem procesorů, který měl potenciál na využití pro vojenské účely,(a v USA se taky mimo jiné takto využíval), ovšem západ neměl zájem prodávat jak zemím lido-demo, tak i dalším bezpečnostně pochybným zemím, špičkovou technologii pro vojenské účely, to dá rozum. Jinak bežné počítače západní provenience se do východního bloku prodávaly (většinou jenom v několika pár kusech, neboť se jednalo o kopírování technologie, začátkem 60 let sem dělal v TESLE, tak o kopírování západní elektroniky dost vím) už od první poloviny šedesátých let.

0/0
20.6.2017 15:13

J46i29ř96í 31Ř67e80z16n30í16k 4222862853115

Možná počítače prodali, ale otázka zní, zda náhradní díly by dodali.

0/0
20.6.2017 18:45

D14a28n11a 73P14o59l26a86n22e58c94k18á 3736445797435

Tou vysokou životní úrovní míníte jistě časté situace, kdy se tři generace tísnily v 1+1, protože pokud se mladí nevzali, neměli minimálně dvě děti, tak neměli šanci dostat byt. To je ale blábol.

+4/0
20.6.2017 11:59

O49t31a45k46a87r 11Š38p29a46č64e85k 5831232432919

Miroslave Macku, pokud máte krásný masivní dům, z kterého krabičáku jste si na něj ušetřil?

0/0
25.6.2017 2:01

A76n58t49o93n68í23n 36K80o79u41n47o33v69s12k23ý 9928460358868

Zvláštní je vaše dedukce, že pokud někdo volí KSČM, že tak činí proto, že mu chybí atrakce žádání o devizový příslib.

Jakou mají motivaci voliči KSČM těžko říct, nikdy jsem neviděl žádnou studii, která by to zkoumala, ale tuhle jistě ne.

Možná si na - rozdíl od vás - nemyslí, že máme teď v zemi lepší pořádek, že nám vládnou jen vzdělaní a bystří, kteří nekradou ze společného.

0/0
20.6.2017 8:10
Foto

J66i89ř50í 48H23e12r88m81á36n48e72k 4416732772650

Kdysi v Německu, byla společnost studentů značně levicová. A o komunistické straně "an sich" tam panovalo toto mínění:

1. Skvělá opozice

2. K vládě něpúšťať

+1/0
20.6.2017 8:12

D27a59n34a 49P21o29l22a50n64e14c49k76á 3676275337715

Na tom něco bude.

0/0
20.6.2017 12:00

M49i58r36o76s11l35a19v 36B90u78č40e98k 6413173981734

Já jsem zase neviděl žádnou studii. ktzerá by potvrdila, že tam kde vládnou - vládli Komunisté se žije lépe ! Pokusy byly , nic. Snad ta Severní KJorea, tam se i dobře cestuje - zase mají nějaké problémy, , tak teď zase s nadějí upínám zrak na Venezuelu ... Dovolené se blíží, kam ten jejich člověk asi vyjede ? ... :-)

+1/0
20.6.2017 9:31

J54i13ř83í 63Ř67e95z24n66í53k 4492852433735

San Marino? A co Jugoška?

0/0
20.6.2017 18:43

M35i31r64o13s76l33a82v 46Š11m63e90j49k97a57l 5423880231189

Na odi.ty, typu Heřmánek, Řezník, nemá smysl reagovat.

0/0
20.6.2017 7:59
Foto

J57i15ř74í 32H63e42r68m13á52n43e69k 4336612492750

To je tak, když někdo nesnáší pravdu a objektivní informace. Ale vzdělaný člověk se smíří i s velkou dávkou neobjektivity a dokáže na ni noblesně reagovat.

Nezdá se však, že by to byl tento případ a nějak se mi v mysli jeví něco vitamínového.

+2/0
20.6.2017 8:08

A62l65e56š 75P94a64k83o25s37t53a 6496919244693

Trošinku to pletete, paní Vlachová. Devizový příslib existoval hlavně proto, že prostě v tom řízeném hospodářství jediným legálním vlastníkem cizích valut byl stát - a měl jich po čertech málo. Všechna ta buzerace, kterou popisujete, se odehrávala v souvislosti se získáním tak zvané výjezdní doložky do pasu - bylo to jakési vízum naruby, povolující držiteli překročit hranici své země směrem VEN - bez této výjezdní doložky byl pas vlastně k ničemu - tedy mimo Vámi zmíněné cesty po zemích RVHP. Tragikomické na tom ovšem bylo, že obě podmínky vycestování byly na sobě nezávislé, a pohořet mohl člověk na každé samostatně.

+1/0
20.6.2017 7:56
Foto

J48a81r77o39m41í37r 38P97e12t67ř31í44k 6724791489768

Pokud člověk nedostal potvrzení devizového příslibu MO KSČ od jeho zaměstnavatele, tak nedošlo ani k žádosti o výjezdní doložku.

Drtivá většina žadatelů o devizový příslib již skončila právě u žádosti o devizový příslib na MO KSČ nebo ZO KSČ.

Jinak jsem v blogu paní Vlachové nenarazil na žádnou zásadní chybu, takže můžeme skončit pouze u slovíčkaření.

+2/0
20.6.2017 9:10

J76o12s50e73f 45H90u84m22m27e52l 9735886472770

samozřejmě

0/0
20.6.2017 11:16

D24a49n54a 42P14o61l91a92n30e22c46k63á 3636875537605

Ono už je to zaplaťpanbu dlouho, nepříjemné věci se rychle zapomínají.

+1/0
20.6.2017 12:05
Foto

J90i13ř76í 59H76e46r51m49á34n56e95k 4646222872630

Upřímně řečeno, neznám vůbec nikoho, koho by si po návratu ze soukromé cesty "vzali do práce estébáci".

Asi jste žila v jiné zemi nebo spíš jste tyto věci vůbec nezažila.

To o čem píšete, je trochu jinak. Před každou služební cestou na Západ (nejsme si jist, zda opravdu před každou) provádělo vnitřní oddělení podniku instruktáž cestovatele a po návratu jej zase "vytěžovalo". Což samozřejmě byly složky SNB, o tom žádné.

+1/−1
20.6.2017 7:54

D49a60n 34P53o81s88p40i75s86i84l 3829818386364

Na "pohovor" na StB museli návštěvníci západu během padesátých a v některých případech ještě i v první polovině šedesátých let, pak už se to dělo skrytě v organizacích, jak popisujete.

+1/0
20.6.2017 15:18

O80t37a95k68a65r 61Š69p22a86č11e76k 5971142182579

Jiří Hermánek:

Upřímně řečeno, neznám vůbec nikoho, koho by si po návratu ze soukromé cesty "vzali do práce estébáci".

Možná proto, že jste byl ve svém okolí znám jako "jeden z nich". Kdo by se Vám s takovou zkušeností svěřoval...? Podle mých poznatků z té doby, soukromé žadatele o výjezdní doložku na Západ si "brali do práce estébáci" ještě PŘED jejím udělením. Pokud nezajistili závazek spolupracovat a souhlasit po návratu s "vytěžením" (krásná definice udavačství), žádost o výjezdní doložku byla zamítnuta s odůvodněním, že by to nebylo "v zájmu státu".

Tož tak, pane Hermánku, to Vy jste zřejmě nikdy nezažil, proto nikoho, komunistickým režimem takto diskriminovaného, ani znát nemůžete. Ale stejně jste se odkopal, nepochybně Vás to zařazuje do oné známé kategorie "lidí zvláštního ražení".

0/0
25.6.2017 2:49
Foto

J65i36ř80í 42H57e95r12m38á44n71e71k 4606372882740

Máte tam obrovskou řadu nepřesností. Tak, předně, kromě služebních cest, které se jaksi nepočítají, šlo na Západ vycestovat nejméně dvěma dalšími způsoby. ̈

1. S cestovní kanceláří

2. Na pozvání blízkých příbuzných.

Neříkám, že to nebyl opruz, ale já žádost o devizový příslib také podával několikrát a myslím. ̈

Toto, myslím, je Vaší čiročirou fantazií a dokonce si myslím (i když lidská paměť je nedokonalá), že ani na výjezdní doložku toto, co uvádíte, nebylo všechno zapotřebí:

V žádosti o devizový příslib toho komunisté potřebovali hodně. Potřebovali detailní znalost žadatele, který musel vyplnit zemi, pro niž byl devizový příslib požadován, datum a účel cesty. Dále se musela vyplnit organizace, v níž žadatel pracuje, případně škola, na níž studuje. Adresa zaměstnavatele a pracovní funkce žadatele v organizaci. Dále se musel uvést rok poslední uskutečněné soukromé cesty do nesocialistických států, počet dnů pobytu, navštívené země a účel země. A když toto vše vyplnil, musel odnést do Československé banky, jež rozhodovala o přidělení příslibu.

Zdroj: http://helenavlachova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=609792

0/0
20.6.2017 7:33

P64e22t23r 52S28k98á95l55a 2357924370730

Co kdybyste si článek přečetl znovu a pořádně. O možnosti vycestovat na Západ s cestovní kanceláří přeci autorka píše: "Turismus provozovaly Čedok, Rekrea či Cestovní kancelář mladých. Počet zájezdů byl značně limitovaný a uhrát nějaký na Západ či Jugoslávie znamenalo mít kontakty nebo si vystát frontu přes noc. V nejistotě, že se na mě dostane."

Zdroj: http://helenavlachova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=609792

+4/0
20.6.2017 7:51
Foto

J32i75ř83í 83H32e27r30m57á12n48e79k 4396782982610

Já si přečetl úvod a myslím, že by se autorka měla vyjadřovat exaktně. Například možnost, a to velmi častou, výjezdu na pozvání nezmínila vůbec a cestovní kancelář až posléze.

Je to takové zapřahání kočáru před koně. Nedjřív si řeknu, co chci prokázat a pak k tomu hledám argumenty.

Lepší je znát věci tak, jak byly (nemyslím, že by to autorka kdy zažila na vlastní "dospělou kůži") a pak o tom psát. Například některé náležitosti v žádostech jsou zcela vymyšlené (datum a délka poslední cesty apod.).

Já reagoval na toto:

Žádost o devizový příslib. Vymysleli komunisté, protože měli rádi přehled o všem, o každém, neradi něco povolovali, mnohem radši lidem přikazovali. Tuto žádost musel podat každý, kdo chtěl vycestovat na Západ. Jen málokdo se setkal s jejím kladným vyřízením. Rozhodovaly kontakty, úplatky, ale hlavně o všem rozhodovali komunisté.

Zdroj: http://helenavlachova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=609792

0/0
20.6.2017 8:00

P95e93t10r 42S32k21á17l22a 2847904640390

Ne. Vy jste ji poučoval, že vycestovat na Západ šlo i s cestovní kanceláří přesto, že tuto skutečnost ve svém článku zmiňovala. Další vykrucování je zbytečné.

+3/0
20.6.2017 8:08
Foto

J65i40ř34í 16H64e68r37m15á67n87e87k 4386192682260

Pak ale má chybně první odstavec, na který jsem reagoval. Nelze napsat v prvním odstavci nesmysl a pak v textu pokračovat, jako bych to vůbec nenapsal.

A já hovořil obecně. Vypočítával jsem možnosti, jak vycestovat bez devizového příslibu, což autorka neudělala.

Já jsem prostě technik a miluji exaktní, nikoli vágní, vyjadřování.

0/0
20.6.2017 8:10

P89e25t41r 82S73k28á47l98a 2617354600150

Tak tedy ještě jednou:

Turismus provozovaly Čedok, Rekrea či Cestovní kancelář mladých. Počet zájezdů byl značně limitovaný a uhrát nějaký na Západ či Jugoslávie znamenalo mít kontakty nebo si vystát frontu přes noc. V nejistotě, že se na mě dostane.

Zdroj: http://helenavlachova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=609792

+1/0
20.6.2017 8:15
Foto

J61i24ř63í 97H91e66r87m64á27n76e42k 4256702502920

To je jak u nechytrých na dvorku. Akceptoval byste, kdyby někdo do úvodu článku napsal:

Mnohé látky jsou nehořlavé. Třeba voda, kámen a železo (to do určité teploty) nebo také benzin...

...a dále by autor pokračoval...

benzin je skvělým palivem pro spalovací motory...

Tak, co se stane,, když si čtenář přečte první větu článku?

0/0
20.6.2017 8:20

P92e18t16r 70S32k63á94l27a 2967534180900

Je to marný, je to marný, je to marný. Prostě jste přehlédl, že autorka psala o možnosti vycestovat na Západ s CK a teď se kroutíte a okecáváte.

A to Vaše exaktní vyjadřování Vám připomenu, až zase budete zlehčovat nějakou nepřesnost ve svém textu tím, že se jedná o blog a ne o disertační práci.

+3/0
20.6.2017 8:50
Foto

Z20d28e41n72ě80k 13M63a74t90u14š88k94a 7708316135986

Zásadním problémem je, že pan JH blogy zásadně nečte ale v diskuzi je nejagilnější.

+4/0
20.6.2017 8:54

J23i81ř26í 21Ř32e35z53n89í55k 4632382513665

No tak minimálně v mém případě jsem byl dvakrát v Jugoslávii za sebou v letech 1983 a 1984 se Sportturistem, přesněji v roce, kdy byly zavedeny šedé pasy. Na kanceláři Sportturistu visela reklama, vstoupil jsem dovnitř a zakoupil jsem zájezd za 5000 korun na dva týdny. Žádné další formality jsem nemusel vyřizovat. Vše vyřídil Sportturist.

Jak je to možné?

0/0
20.6.2017 8:01
Foto

J96i65ř54í 82H75e77r46m85á14n61e22k 4176742112870

Jugo ale nebyla západní zem. Byl to jakýsi hybrid. Pamatuji se, jak v jednom roce byl problém s průjezdem Rumunskem a režim pouště všechny cestovatele do Bulharska přes Jugoslávii a mnoho lidí toho využilo k emigraci.

0/0
20.6.2017 8:06

J29i20ř98í 11Ř59e94z14n24í36k 4962672833735

V příspěvku, na který jsem reagoval, padla zmínka i o Jugoslávii.

0/0
20.6.2017 8:09
Foto

J50i27ř26í 73H21e18r92m47á44n22e94k 4526662222180

To ano, ale Jugoslávie nebyla se Západem ekvivalentní. Ani finančně a ani doložkou.

0/0
20.6.2017 8:14

J30i13ř14í 57B33o64č70e44k 6631374915703

Jedna věc byl devizový příslib, druhá věc výjezdní doložka. To by další problém. Nutno dodat, že ke konci už soudruzi vyměkli a kdo měl příbuzné na Západě a složil mu devizy v bance, vytšinou vycestovat mohl. Opět kromě vojáků, policistů a mě. Já byl čerstvě po maturitě a soudrzi měli strach, že jim tam zůstanu

+3/0
20.6.2017 7:06
Foto

J92i51ř27í 85H18e92r71m44á86n44e47k 4946662182500

Nemyslím, že by věk žadatele hrál nějakou velkou roli. Já na Západ vycestoval na pozvání, když mi ještě nebylo 18.

Přesněji, ještě mi nebylo 18 a požádal jsem si. Když jsem vyjel, tak to bylo 6 týdnů po mých 18. narozeninách.

0/0
20.6.2017 7:35

J97i14ř57í 91B81o94č92e33k 6921204595183

no, já nevyjel..... jistě, dalo se cestovat s CK. ovšem těch zájezdů bylo zatraceně málo a v poměru s tehdejší průměrnou mzdou zatraceně drahé. jestli mě paměť něklame, tak týden u "západního" moře začínal někde na 7000, tedy dvojnásobek tehdejšího průměru. O luxusnějších destinacích ani nemluvím

+2/0
20.6.2017 7:48
Foto

J79i81ř62í 46H29e46r98m95á27n35e85k 4586932772300

Jako zajímavost uvádím, že v roce 1970, tedy necelý rok po tom, co Husák zavřel hranice, nabízela CKM týdenní zájezd do Paříže za 5.000,- Kčs a žádala nás průvodce, abychom ji pomohli ten zájezd prodat.

Pravda, lidé tehdy byly ještě zhýčkaní Novotno-Dubčekovskými doložkami (Dubček na nich neměl vůbec žádnou zásluhu). Já třeba v roce 1967 dojel od Paříže za pár šupů stopem.

0/0
20.6.2017 8:03



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.