Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mamahotel

Zpověď mladého muže, kterému zemřela matka, on žil jen s ní, ona se o něj starala, její smrtí se dostává do nové situace, na což není zvyklý.

Motto "Jmění snadno nabyté se zmenšuje, kdežto kdo shromažďuje vlastní prací, tomu přibývá" (Přísloví Šalamounova, Druhá sbírka)

Jmenuji se David a minulý týden jsem pohřbil mámu. Smrt k našim životům patří, nemělo by to být nic nezvyklého, mně bude v září třicet šest, ale máma už se nedožila svých šedesátin, které si plánovala oslavit v říjnu. Zemřela ve věku, kdy si jiní ještě života užívají.

Stalo se to nečekaně a vše šlo rychle, mám-li na mysli její schopnost vnímání. Jednoho březnového pátku se probudila s vysokou horečkou, ale k lékaři nešla, řekla si, že to přes víkend zvládne, a když ne, půjde na vyšetření až v pondělí. Ale nezvládla to. V sobotu upadla do kómatu, zavolal jsem jí záchranku, převezli ji do nemocnice a tam už se z kómatu neprobrala. Encefalitida. Ležela tam čtyři měsíce, překonala spoustu komplikací, ale stále se z kómatu neprobouzela. Lékaři ve mně žádnou naději nepěstovali a spíše mě připravovali na eventualitu, že když se máma probere, budou její životní funkce značně omezené. Ona tedy zemřela a minulý týden měla pohřeb. Malý pohřeb v okruhu nejbližší rodiny, kterou jsem já a její bratr, s nímž neudržovala hezké vztahy, a pár přátel.

Zůstal jsem úplně sám, nemám přátele ani žádnou partnerku. Navykl jsem si žít jen s mámou, táta od nás odešel, když mi bylo šest, a máma si nepřála, abych se s ním stýkal. Když přišel, neotevřela mu, když volal, řekla mu, že o něj nestojím. On to po nějakém čase vzdal, znovu se oženil, má novou rodinu a já ho nezajímám. Bydlíme sice v jednom městě, ale děláme, že o sobě nevíme. Pro mě je to cizí člověk, vůbec si neumím představit, že bych se s ním měl stýkat, máma mi o něm vybudovala představu, že je to gauner, který nás opustil, a já jsem nikdy nepátral po tom, co bylo příčinou. Měl jsem mámu moc rád a dobře se mi s ní žilo, protože mě milovala a všeho mi dopřávala. Domů si žádného nového partnera nepřivedla, říkala, že jí stačí, že má mě a že žádného chlapa nepotřebuje, že chlapi za nic nestojí a nemá smysl s nimi plýtvat čas..

Vystudoval jsem střední školu, dostal jsem na vysokou ekonomickou v Praze, máma mi pořád volala, že jí není dobře, že ji trápí to či ono, a tak jsem školu nakonec v prvním semestru vzdal a vrátil jsem se zpět k ní. Rázem ožila a všechny zdravotní problémy ustoupily.Řekl bych, že jsem jí cele nahradil partnera. Jezdili jsme spolu na dovolenou, chodili spolu na koncerty, do divadla, máma si nedokázala představit, že bych od ní jednoho dne odešel. Když zemřel její táta, čili můj děda, zdědila po něm garsonku, kam jsem šel bydlet, to mně bylo dvacet osm, ale odehrávalo se něco podobného jako s mou vysokou školou, máma trpěla různými zdravotními problémy, nakonec mě uprosila, abychom garsonku prodali a abych se k ní vrátil. Stalo se tedy to, co si přála. Přiznávám, že jsem se k ní vrátil rád, protože mi ubyly starosti, jak vše poplatit, neuměl jsem se uplatnit na trhu práce, zatímco má máma byla úspěšná. Obchodovala s kosmetikou a vypracovala se do manažerské pozice. Já jsem zkoušel pracoval v realitách, tam bylo zapotřebí pracovat na živnostenský list, pořídil jsem si jej, ale upřímně řečeno, moc jsem se nepřetrhl. Máma za mě platila zdravotní a sociální pojištění, já jsem neprodal téměř nic, ale jí to nevadilo, hlavně, že mě zabezpečila a chránila, jí to přinášelo uspokojení a mně vlastně také. Víc se mi líbilo být doma, jen tak si číst, být na facebooku, občas si zajít do fitka, někdy jsem uvařil, ale to mě moc nebaví, mám-li to shrnout, začal jsem se ve všem spoléhat jen na mámu. Ta na rozdíl ode mě dřela, ale říkala, že dře ráda, protože je šťastná, když jsme spolu. O peníze jsem se přestal starat, máma vše platila, i můj telefon, a když jsem nedejbože šel někam sám, nějaké peníze mi dala. Koupila mi i auto, ani o benzín jsem se starat nemusel, na vše dohlédla. Připadá mi, jako by moje máma byla chobotnice, která mě svými chapadly uchopila a každé její chapadlo mně přinášelo pocit naprostého bezpečí, lásky, klidu, pochopení. Měl jsem to rád.

Mí spolužáci ze školy jsou ženatí, spolužačky jsou vdané, mají rodinu a já jsem ze třídy jediný, kdo žije sám. Stal se ze mě starý mládenec, přitom jako chlap vypadám velmi dobře. Vysoký, štíhlý, tmavovlasý, řekli byste, na první pohled atraktivní muž. Ale to je opravdu jen první dojem. Jinak jako muž, musím upřímně přiznat, za moc nestojím. Mé vztahy ztroskotaly, sice jsem měl pěkné a milé partnerky, ale máma svou žárlivostí všechny mé vztahy rozbila, a já, abych měl klid, jsem z každého vztahu vycouval, protože jsem si nedokázal představit, že máma opět onemocní. Z toho všeho plyne, že můj sexuální život nikdy za nic nestál, nikdy nebyl pravidelný a já si tomu nějakým způsobem přivykl. Zatímco většina mužů sex potřebuje, já ne, já bez něj dokážu žít. Dokázal jsem žít bez ženy, protože jsem měl svou mámu, jež mi teď strašně chybí, a já si nejsem jistý, zda ji vůbec nějaká žena může nahradit. Máma je máma, škoda, že ta moje zemřela tak brzy. 

Se smrtí každé mámy odchází domov a já mám teď pocit, že jsem bezdomovec. Sice mám kde bydlet, ale není to žádný domov, když tam máma není. Dostal jsem se do situace, na niž jsem nebyl připraven. Abych opravdu neskončil na ulici, musím pracovat, pravidelně pracovat, abych byl schopen poplatit to, co platí každý smrtelník. Byt, telefon, jídlo, auto. Po mámě sice nějaké peníze zůstaly, ale ty pohltil pohřeb a výdaje, kdy byla v nemocnici. Ve svém věku nemám téměř žádné pracovní zkušenosti, když jsem se hlásil na výběrko jako bankéř či ekonom, nikde mě nevzali, nikde jsem neuspěl. A abych měl nějaké peníze, vzal jsem práci jako manipulační dělník v továrně, to mi přináší deset tisíc čistého. Byl jsem s mámou zvyklý na jiné peníze, deset tisíc je velmi málo, ale jako startovací bod to beru, vím, že se musím snažit, abych si vydělal víc, jinak budu muset prodat byt i auto, a to bych skončil na ulici jako houmlesák, i když se jím cítím už teď, protože bez mámy už to není život...

Autor: Helena Vlachová | pondělí 31.8.2015 5:16 | karma článku: 16,77 | přečteno: 1208x
  • Další články autora

Helena Vlachová

Svým založením jsem idealistka

I když jsem založením idealistka, nemohu se svou maličkostí připodobnit k Johnu Lennonovi. Nicméně se mohu vyjádřit vůči panu Babišovi a jeho propagandistické rétorice. Totéž lze vznést i vůči SPD.

19.4.2024 v 17:53 | Karma: 10,56 | Přečteno: 673x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Ředitel, jenž používá estébácké praktiky

Na základě mých posledních mou dvou blogů se mi dostalo útoků i vyhrožování ze strany ředitele střední školy. Vyhrožoval mi trestním udáním. Nestačila jsem žasnout. Že by opět povstali soudruzi? Že by byl jedním z nich?

15.4.2024 v 19:33 | Karma: 22,93 | Přečteno: 1654x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Měla bych počítat s vyhazovem za svůj poslední blog?

Když píšu své blogy, vždy jde o něco, co se v současnosti kolem nás děje. Můj poslední blog o neaprobovaném angličtináři na SŠ mě stál dost útoků vůči mně samé

14.4.2024 v 17:28 | Karma: 26,40 | Přečteno: 1675x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Máte doma středoškoláka? Bojuje s angličtinou?

Tímto dnešním blogem bych chtěla pomoci těm žákům a studentům, kteří mají smůlu, že mají na angličtinu diletanta.

13.4.2024 v 10:02 | Karma: 37,17 | Přečteno: 5874x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Když matka ničí své dítě

Rozpadne-li se partnerský vztah či manželství a zůstanou-li z něj děti, měl by se zájem přenést především na ně. Děti by měly rozpadem vztahu rodičů trpět co nejméně. Ale vysvětlujte to některým matkám.

7.4.2024 v 7:29 | Karma: 19,33 | Přečteno: 975x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

  • Počet článků 1262
  • Celková karma 22,02
  • Průměrná čtenost 1113x
Jsem především žena a v ženství spatřuji smysl svého života. Mám ráda život i s jeho těžkostmi, vážím si maličkostí, neuznávám konzumní způsob života, jsem zastánkyní svobodné vůle člověka.

Seznam rubrik