Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chybějící učitelé

Ve školách chybějí učitelé, důvodů, proč tomu tak je, je víc. Nejsou to jen peníze, ale je to spíš celkovou situací, do níž se naše školství dostalo

Motto "Blaze je člověku, jenž našel moudrost, člověku, jenž došel rozumnosti. Nabýt ji je lepší nežli nabýt stříbra, její výnos je nad ryzí zlato." (Přísloví Šalamounova, První sbírka, Cena moudrosti, 3.13, 3.14)

Školství dříve a dnes. Dřív to byla naše chlouba, dřív nám naše školství záviděly vyspělé země. Dnes je tomu naopak. Polistopadové vlády uvedly školství do takového stavu, udělaly z něj takovou fašírku, již nikdo nedá dohromady. Dřív nebylo vůbec jednoduché stát se středoškolským učitelem. Každý si své místo hlídal a tato místa byla beznadějně obsazená. Dnes je tomu jinak. Některé střední školy nevalné pověsti mají problémy najít vhodného učitele. A kdyby jen střední školy. Totéž platí i o základních.

Potkala jsem svou bývalou kolegyni, s níž jsem učila jeden rok na základní škole. Ona mi řekla, že už tam také nenastoupí. A nenastoupí už ani angličtinářka, která na škole učila místo mě, učila tam jen od ledna do června. Jedna malá škola a fluktuace "jedna báseň". Za personální obsazení je zodpovědný ředitel školy, a protože ryba páchne od hlavy, není se co divit, že si učitelé na některých školách jen podávají dveře a jsou rádi, když zmizí. Když zmizí ze školy, na níž vládne agresivita, organizovaná lenost a diskriminace chytrých žáků. Ředitelé škol bývají špatnými manažery, nezvládají personální politiku, nejsou flexibilní, navíc mnoho z nich inklinuje k praktikám "já na bráchu, brácha na mě." Je-li problém se žákem či studentem a jedná-li se o dítě mého kamaráda, zahraje se to do autu, z něhož jako poražený odchází učitel. Dnešní škola jen jako škola vypadá. Zpravidla hezká zvenčí i zevnitř, ale ten materiál. Mám tím na mysli žactvo. 

Do školství se nikdo nehrne a má k tomu své důvody. Nejsou tím jen peníze, které se mi zdají být dobré, vezmu-li v úvahu, že úvazek učitele činí cca 22 hodin o délce 45 minut. A za to můžete mít cca 26.000 Kč. V jiných oborech je vaše pracovní doba osmihodinová, pracujete mnohem déle. Největším problémem dnešních škol je přemíra byrokracie, učitel ani nemusí učit, ale vykazovat nesmysly. To je velká zátěž a otrava. Ale co je ještě horší, jsou mravy dnešní mládeže. Zatímco učitel má práv poskrovnu, jemu svěření učenci mají plná ústa lidských práv. Jsou k tomu vedeni z domova, slyší to ze sdělovacích prostředků. Učitel má velmi malý prostor, jak potrestat nevychovaného žáka. Myslím si, že když si žáci šesté třídy dovolí při hodině svou učitelku oslovovat ženským pohlavním orgánem a volí si k tomu pejorativní výraz, je to pro učitele konečná, aby ze školství odešel a věnoval se něčemu jinému.

Házet perly sviním. I tak by se daly označit pocity učitele, který se snaží dnešní lenochy něco naučit. A trvá-li na svých požadavcích, může počítat s návštěvou rodičů, kteří mu dají co proto. Ředitel v takových situacích zpravidla svého pedagoga nepodrží a nechá mu vychutnat pohár hořkosti do dna. Uvedu jen malý příklad. Když jsem po žácích vyžadovala, aby si jednou týdně do svých slovníčků vypsali slovíčka, týdně jich bývalo kolem deseti, u některých lajdáků jsem vyvolala velkou nechuť a neoblíbenost. Jeden takový žák se zpěčoval a byl drzý, když jsem mu vytýkala, že si neplní své povinnosti. Pozvala jsem si do školy jeho rodiče. Při pohledu na žákova otce mi bylo jasné, po kom se synek vyvedl. Tatík na mě spustil s tím, že si lidé o mně ve městě povídají a radí se, co se mnou udělají. To mě chtěli lynčovat? Za to, že jsem něco po jejich dětech požadovala? Bylo to poprvé, kdy mi rodič tímto způsobem vyhrožoval.

Jestliže milujete svou práci, těžko budete hledat pocit uspokojení v dnešních školách. S výjimkou těch, které se od Listopadu 89 zaměřily jen na nadané děti či děti vlivných. Oproti nim vznikly školy z okraje společnosti, kam musí chodit romské děti, protože se na ně nahlíží jako na podřadné. Tam, kam chodí romské děti, nechtějí chodit děti neromské. Opravuji. Většinou si to nepřejí rodiče neromských dětí. Čili jinými slovy u nás dochází k diskriminaci některých dětí. To v předlistopadové době neexistovalo. Dnes, protože je vše jen o penězích, nikoho nezajímá pravý stav školství i to, že se vytvořily školy jen pro privilegované. 

Nad čím dále žasnu. I když za okny škol řádí kapitalismus, na školách najdete skleníkové prostředí. Stalo se velkým businessem vydávat všemožná potvrzení o rozličných učebních poruchách rodičům některých dětí. Rodiče místo aby se svým dětem věnovali, raději obstarají pro svého potomka potvrzení o jisté dysfunkci v naději, že jejich zlenivělý potomek nebude muset vynakládat úsilí na to, aby se do školy připravoval. Protože škola je nuda, mnohem lepší je strávit čas hraním počítačových her či facebooku. Co s takovými lenochy v budoucnu? To budou v invalidním důchodu, protože se jim nebude chtít pracovat? Nebo na pracovním úřadě?  A vše budou zachraňovat nadaní žáci, kteří byli díky všem možným lenochům a nevychovancům ve vyučování diskriminováni, nemohli se řádně vzdělávat, protože pozornost učitele spotřebovali nevzdělavatelní a nevychovatelní? 

Jestli se má něco ve školství změnit, pak je to řád. Místo anarchie a "cochcárny" nastolit přísný řád, který bude závazný pro všechny. Při porušení řádu následuje přísný trest. Do řádu školy zahrnout i úpravu vzhledu a oblečení. Žádné odbarvené vlasy, piercing, tetování, make-up, nalakované nehty na základních školách, žádné nevhodné oblečení, kam patří tepláky, hluboké výstřihy, špinavé a páchnoucí oděvy. Místo toho střídmost. Protože škola není žádní noční klub, ale místo, kam se lidé chodí vzdělávat. A aby se mohli vzdělávat, musí se umět i chovat. Když mě to doma nenaučili, je tu škola, která bude mít zástupné místo a která mě naučí, jak se chovat na veřejnosti a ve společnosti. 

Jsem velmi skeptická, když vidím, jaký směr naše země nabrala. Životní úroveň roste, ale mnohým lidem chybí pokora, slušnost, touha se vzdělávat. Ryba páchne od hlavy, stačí se podívat směrem k vrcholné politice, proto nedí divu, když vidíme, co se u nás děje. A to platí i o školství, které se stalo demotivujícím, nevýkonným, produkujícím stále nižší počty úspěšných žáků a studentů...

Autor: Helena Vlachová | úterý 15.8.2017 6:34 | karma článku: 29,20 | přečteno: 869x
  • Další články autora

Helena Vlachová

Ředitel, jenž používá estébácké praktiky

Na základě mých posledních mou dvou blogů se mi dostalo útoků i vyhrožování ze strany ředitele střední školy. Vyhrožoval mi trestním udáním. Nestačila jsem žasnout. Že by opět povstali soudruzi? Že by byl jedním z nich?

15.4.2024 v 19:33 | Karma: 19,81 | Přečteno: 1171x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Měla bych počítat s vyhazovem za svůj poslední blog?

Když píšu své blogy, vždy jde o něco, co se v současnosti kolem nás děje. Můj poslední blog o neaprobovaném angličtináři na SŠ mě stál dost útoků vůči mně samé

14.4.2024 v 17:28 | Karma: 25,36 | Přečteno: 1485x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Máte doma středoškoláka? Bojuje s angličtinou?

Tímto dnešním blogem bych chtěla pomoci těm žákům a studentům, kteří mají smůlu, že mají na angličtinu diletanta.

13.4.2024 v 10:02 | Karma: 36,72 | Přečteno: 5663x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Když matka ničí své dítě

Rozpadne-li se partnerský vztah či manželství a zůstanou-li z něj děti, měl by se zájem přenést především na ně. Děti by měly rozpadem vztahu rodičů trpět co nejméně. Ale vysvětlujte to některým matkám.

7.4.2024 v 7:29 | Karma: 19,12 | Přečteno: 946x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Praha je bezpochyby matkou všech měst

Dnes začnu slovy básně Kvetoucí Praha od Jaroslava Seiferta. "Stůj, stůj, ty sladký okamžiku, já chtěl bych spolu znít, hned slovy lásky a hned díků, jež nelze vyslovit."

4.4.2024 v 17:00 | Karma: 13,50 | Přečteno: 533x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Muž, jenž žije s myší

Řeknu vám, že ta dnešní doba je pěkně zvrácená, někdo by mohl říct, že je naruby nebo také vzhůru nohama. Už třeba pohlaví, že prý nejsou jen ženská a mužská, prý je jich víc. Ale zvráceností může být víc...

1.4.2024 v 1:15 | Karma: 13,61 | Přečteno: 639x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Proč tu ještě tolerujeme Andreje Babiše?

Je otázkou, proč v českých vodách ještě tolerujeme Andreje Babiše. Vždyť tu má platit lustrační zákon. Nebo neplatí?

21.3.2024 v 19:51 | Karma: 32,35 | Přečteno: 1370x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Můj syn

Vždy jsem si přála mít tři syny. Jenže člověk míní a Osud mění. Nakonec zůstalo jen při jednom synovi.

19.3.2024 v 6:37 | Karma: 15,78 | Přečteno: 686x | Diskuse

Helena Vlachová

Otřesná úroveň angličtiny na našich školách

Ředitelé škol jsou zodpovědní za veškerý chod školy. Platí to i v případě, kdo vyučuje angličtinu na jejich škole, a jaká je tam úroveň výuky tohoto jazyka. A ta je bohužel v mnoha případech katastrofální.

17.3.2024 v 8:03 | Karma: 19,94 | Přečteno: 1008x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Prezidenta Edvarda Beneše považuji za zrádce národa

Hned v úvodu chci předeslat, že můj dnešní blog je velmi subjektivní, je to můj pohled, jak hodnotím prezidenta Edvarda Beneše z hlediska naší národní historie.

16.3.2024 v 7:49 | Karma: 24,88 | Přečteno: 837x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Po čem touží český důchodce

Nejeden český důchodce si přeje, aby se vrátil čas, aby tu byl čas našich soudruhů, kdy vše bylo všech...

15.3.2024 v 7:07 | Karma: 23,03 | Přečteno: 1367x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

A taková to byla velká láska

Agáta Hanychová se ráda předvádí. Proč ne. Ale neměla by do toho zatahovat své děti. To je hanebné. Být dítětem matky, jejíž srdce je velké cirkusové šapitó, jednoho poznamená na celý život.

14.3.2024 v 7:14 | Karma: 25,90 | Přečteno: 829x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Když se narodíte jako nechtěné dítě

Pro dítě není snad nic horšího než se narodit jako nechtěné. Jeho rodiče už mají ročního syna a neplánovaně se jim narodí další děcko, které nikdo nechtěl. Sice si je nechají, ale nikdy je nepřijmou.

12.3.2024 v 21:00 | Karma: 19,05 | Přečteno: 817x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Nepoučitelnost některých lidí

Stále více zjišťuji, že jsou někteří naši lidé nepoučitelní. Že se nedokázali poučit z naší historie, jež nám přinesla velký propad.

8.3.2024 v 8:41 | Karma: 23,16 | Přečteno: 856x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Byl jednou jeden neslušný dům

Když si kupujete nový byt, v podstatě můžete kupovat zajíce v pytli. Realitní makléř se dušuje, že dům, v němž si kupujete nový byt, je velmi slušný, vždyť jeho většinu tvoří lidé důchodového věku a ti jsou lidé veskrze dobří.

2.3.2024 v 9:32 | Karma: 19,63 | Přečteno: 1255x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Za dceru, jež má každé dítě s jiným partnerem, bych se styděla

Nová doba s sebou přinesla bulvár. Proč ne. Ale je možno mít k němu své výhrady. Bulvár nahlíží do soukromí lidí. Jsem uvyklá své soukromí skrývat. Ale nemusí tomu být vždy, zvlášť když se narodíte jako dcera známé herečky...

1.3.2024 v 13:48 | Karma: 32,47 | Přečteno: 1304x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Pokud jde o demokracii, je na tom naše země nejlépe z postkomunistických zemí

<p>Zatím nebyl zpracován demokratický index za rok 2023. Četla jsem výsledek demokracie za rok 2022, v němž naše země zaujala 25. pozici, z postkomunistických zemí je nejlepší. S výjimkou pobaltských zemí.</p>

27.2.2024 v 18:11 | Karma: 16,05 | Přečteno: 483x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Na kuře kung pao v New Yorku nikdo nemá

I když mě New York nijak zvlášť neučaroval, ano, viděla jsem jeho highlighty, které stojí za vidění, jeho špatná hygiena vše utlumila. Nicméně se tomuto městu nedá upřít jedna věc. Je to čínská čtvrť v Queens.

21.2.2024 v 16:32 | Karma: 16,35 | Přečteno: 785x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Američané v reálu

V tomto dnešním blogu bych ráda napsala něco o své osobní zkušenosti s Američany, aby se někdo necítil, že se snažím snížit jeho vlastní ego.

24.1.2024 v 19:06 | Karma: 28,04 | Přečteno: 1067x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Jako země bychom se neměli hrbit před nikým

Vzhledem ke skutečnosti, že cestuji po celém světě, mám možnost srovnání. Po svých toulkách se vždy ráda vracím domů, do krajiny, jež mě utvářela, jež hovoří o Vivaldových Čtvero ročních obdobích. A nejen o nich.

23.1.2024 v 18:56 | Karma: 20,28 | Přečteno: 639x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 1261
  • Celková karma 22,47
  • Průměrná čtenost 1114x
Jsem především žena a v ženství spatřuji smysl svého života. Mám ráda život i s jeho těžkostmi, vážím si maličkostí, neuznávám konzumní způsob života, jsem zastánkyní svobodné vůle člověka.

Seznam rubrik