Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vojna v naší rodině

Měli by mladí muži chodit na pár měsíců na vojnu? Včera jsem cosi zaslechla v televizi a vybavil se mi můj bratr a s ním i já

Motto "Vězí-li v chlapci pošetilost, trestající hůl ji od něho vzdálí." (Přísloví Šalamounova, Druhá sbírka, 22.15)

Pocházím z rodiny, jež není militaristická. Zbraně jako hračky se u nás nekupovaly, myslím si, že ani můj syn takové hračky neměl. Kdo by měl rád válku. Vzpomínám si, když jsem chodila asi do druhé třídy, že jsme šli se školou do divadla. A tam se objevila moc ošklivá loutka, z níž šel strach. A ona loutka se jmenovala Válka a já si tenkrát řekla, že válka je něco moc nepěkného.

Můj bratr je lékař, a když ukončil studia medicíny, čekala ho roční vojenská služba. To se mu věru nechtělo. Byl již ženatý, měl pětiletou dceru a představa, že stráví rok od rodiny, jej děsila. Podařilo se mu dvakrát vojnu odložit, jenže vojáci byli neúprosní. Bratr na vojnu zkrátka musel. A bylo mu z toho všelijak. Odveleli jej až na jižní Slovensko, což byla pěkná dálka od domova.

Tenkrát nebyly žádné mobilní telefony, komunikovalo se hlavně dopisy. A bratrovy dopisy byly plné stesku po domově. Na Slovensku vystřídal tři místa, až nakonec zakotvil v malém městečku. A vzhledem k tomu, že je lékař, měl dopoledne praxi, a to mu pomohlo, aby se mohl dostat domů alespoň jednou měsíčně. Vozil léky, které nebyly na Slovensku k dostání. I přesto, že měl vojnu vcelku dobrou, dopustil se některých nepředložeností, které zaváněly průšvihem. Tak třeba když se vlakem vracel na posádku, byla zima a on musel nosit předepsanou beranici, stalo se mu, že ji zapomněl ve vlaku. Naštěstí vlak ještě stál v zastávce, když mu došlo, že čepici nemá. Ale kdyby jen zůstalo u čepice. Když měli cvičení, zapomněl na poli samopal. Vrátil se s ostatními vojáky do kasáren, když zjistil, co na poli zapomněl. Úplně v něm zatrnulo, protože kdyby samopal neměl, čekal by jej soud. Letěl tedy rychle na pole a naštěstí samopal našel. 

Našly se i příjemné momenty vojenské služby. To když se do místa, kde bratr sloužil, sjela tehdejší generalita Varšavské smlouvy. Bratr byl jako lékař pověřen, aby ochutnával vše, co se papalášům bude podávat. Ať šlo o jídlo, či nápoje, kam patřil i značkový alkohol, bratr musel vše ochutnat. Jemu se toto velmi zamlouvalo, řekl, že nikdy předtím takové delikatesy nejedl ani nepil. Papaláši měli obavy, aby se náhodou do jejich pokrmů nedostal jed, proto byl k tomuto účelu použit můj bratr. Přežili všichni, můj bratr navíc s pěknou vzpomínkou na spokojený žaludek.

Protože jsem žena, na vojnu jsem nemusela. Ale jako vysokoškolačka jsem musela absolvovat povinný branný kurz, který byl zakončen zápočtem. Kdybych zápočet nedostala, musela bych ročník opakovat. Musím říci, že jsme z kurzu byli všichni otrávení, ale co se dalo dělat. Museli jsme například plavat a v ruce držet smeták jako zbraň. Většina studentek se vymluvila na menstruaci. Učili nás střelbě ze vzduchovky, což byla pro mě pohroma. Ani jednou jsem se nestrefila do cíle. Při závěrečném závodu jsme začínali během a střelbou ze vzduchovky. Kdo minul cíl, dostal kolečko navíc. Běžela jsem se studentkami tělesné výchovy, což se projevilo hned v samotném začátku, když jsme vyběhly. Byly rychlejší než já. A když jsem doběhla k místu, kde na mě čekala střelba ze vzduchovky, dozvěděla jsem se, že tělocvikářky běží trestné kolečko, protože se netrefily. A považte. Já zacílila a strefila se do cíle. Doběhla jsem ke svému družstvu jako první, všichni jsme jásali, protože angličtináři porazili tělocvikáře. To byly, panečku, časy, na něž se vzpomíná s úsměvem.

Vojna ano či ne? Jsem pro to, aby mladí muži strávili pár měsíců v armádě. Tam by se naučili alespoň trochu disciplíně a kázni, což mnozí dnes postrádají.

Autor: Helena Vlachová | pondělí 23.1.2017 6:52 | karma článku: 21,12 | přečteno: 761x
  • Další články autora

Helena Vlachová

Svým založením jsem idealistka

I když jsem založením idealistka, nemohu se svou maličkostí připodobnit k Johnu Lennonovi. Nicméně se mohu vyjádřit vůči panu Babišovi a jeho propagandistické rétorice. Totéž lze vznést i vůči SPD.

19.4.2024 v 17:53 | Karma: 10,56 | Přečteno: 672x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Ředitel, jenž používá estébácké praktiky

Na základě mých posledních mou dvou blogů se mi dostalo útoků i vyhrožování ze strany ředitele střední školy. Vyhrožoval mi trestním udáním. Nestačila jsem žasnout. Že by opět povstali soudruzi? Že by byl jedním z nich?

15.4.2024 v 19:33 | Karma: 22,93 | Přečteno: 1654x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Měla bych počítat s vyhazovem za svůj poslední blog?

Když píšu své blogy, vždy jde o něco, co se v současnosti kolem nás děje. Můj poslední blog o neaprobovaném angličtináři na SŠ mě stál dost útoků vůči mně samé

14.4.2024 v 17:28 | Karma: 26,40 | Přečteno: 1674x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Máte doma středoškoláka? Bojuje s angličtinou?

Tímto dnešním blogem bych chtěla pomoci těm žákům a studentům, kteří mají smůlu, že mají na angličtinu diletanta.

13.4.2024 v 10:02 | Karma: 37,17 | Přečteno: 5872x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Když matka ničí své dítě

Rozpadne-li se partnerský vztah či manželství a zůstanou-li z něj děti, měl by se zájem přenést především na ně. Děti by měly rozpadem vztahu rodičů trpět co nejméně. Ale vysvětlujte to některým matkám.

7.4.2024 v 7:29 | Karma: 19,33 | Přečteno: 975x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  18:09

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 1262
  • Celková karma 22,02
  • Průměrná čtenost 1113x
Jsem především žena a v ženství spatřuji smysl svého života. Mám ráda život i s jeho těžkostmi, vážím si maličkostí, neuznávám konzumní způsob života, jsem zastánkyní svobodné vůle člověka.

Seznam rubrik