Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Setkání v nemocnici

Sedím a čekám na vyšetření ve střešovické nemocnici, když kolem mě kráčí lékařka. Podívám se na ni a zjišťuji, že ji znám

Motto "Nepřenášej dávné mezníky, které zasadili tvoji otcové." (Přísloví Šalamounova, Slova moudrých, Neodmítej pomoc potřebným, 28)

V životě si potrpím na kvalitu. Kvalitní hudbu, kvalitní knihy, kvalitní vztahy, a pokud jde o lékařské vyšetření, spoléhám na Střešovice. Nemocnice patří k našim nejlepším, a proto jejím lékařům důvěřuji.

Sedím a čekám na vyšetření. Nejsem nervozní, protože se lékařů nebojím. Ani se nebojím chorob, jak jsem se bála dřív. Když mi bylo přes dvacet a objevili mi nádorek na prsu, to jsem střečkovala a myslela jsem si, že jsou mé dny sečteny. Časem se člověk přestane bát věcí, z nichž měl obavy. Opustil mě strach z gynekologů, stomatologů a propracovala jsem se natolik, že se nebojím ničeho. Krom hadů.

A jak tak čekám, vidím přicházet skupinku lékařů. A mezi nimi kráčí žena a já si říkám, že je mi její tvář povědomá. Takové černé vlasy, jakými se může pyšnit, nemá jen tak každý. A její charisma rovněž. Ani mi nedá práci zapátrat ve své minulosti, abych si nevzpomněla, že jsem tuto lékařku kdysi učila angličtinu. Magdaléna. Krásné jméno pro krásnou ženu. A když k tomu přidáme její intelekt a povahu, vše nám to ukazuje neobyčejného člověka. A ona teď léčí v jedné z našich špičkových nemocnic. Nedivím se. Vrána k vráně sedá. Výborná lékařka nemohla jinak skončit než právě tady.

Po vyšetření mi to nedá, abych nezaklepala na dveře její ordinace. Čas si s mým obličejem pohrál, zmizel i můj charakteristický cop, jenž ke mně neodmyslitelně patřil. Postava téměř stejná, hlas taktéž, jen vrásek přibylo. Poznáváme se a já mohu na chvíli usednout a povídat si o letech našeho mládí. I když naše gymnázium sídlilo na severu Čech, někteří z jeho absolventů se stali významnými osobnostmi naší země. Dokonce jeden student proslul i jako světově uznávaná osobnost v oblasti léčiv. Vidíte, člověk by řekl malá škola, co lze od ní očekávat. Přesto její absolventi hovoří o opaku. Najdeme mezi nimi úspěšnou režisérku, spisovatele, uznávané lékaře, člověka, jenž svůj život zasvětil boji proti drogám a získal si u nás úctu a uznání.

Mé první gymnázium, na němž jsem působila, proslulo i tím, že sem v 80. letech zavítala japonská delegace, která přijela do tehdejšího Československa, aby se od nás učila, jak má vypadat školství. I když naše země postrádala demokracii, stále jsme v některých aspektech patřili ke špičkovým. A tím bylo bezpochybně naše školství. Učitelé se sice museli potýkat s cenzurou, přesto jejich znalosti, způsob vystupování a zásady si získávaly respekt ze strany studentů.

V dnešní době se začínáme vracet ke všemu, co je spojené s naší zemí. Jdeme nakupovat a upřednostňujeme české výrobky. Dříve jsme tolik toužili po věcech ze Západu, a když si je můžeme dnes koupit, preferujeme naše zboží. Snad jednou přijde doba a my se vrátíme ke kořenům a tradicím, které patří jen k nám. Když mě něco jitří, velmi často mi pomáhá dobrá kniha či hudba. A píšu-li tento blog, v němž zmiňuji kvality toho, co tu bývalo, vybavuje se mi báseň Ještě jednou se vrátíme od Antonína Sovy. Najdeme v ní mnoho symbolů a je na každém, jak si daný symbol vyloží.

"Ještě jednou se vrátíme zamyšleni, kde prudce

květ voněl, že svedl nás z cesty, když šeřivým stříbrem tekl

nad potoky večer, a ještě jednou se vrátíme,

kde píseň jsme slyšeli z oken, jež hleděla k zahradám zmlklým..."

Chci, abychom se vrátili k písním, které jsme slyšeli z oken. Pro mě písně v básni znamenají tradice, něco, co tu bylo, bylo osvědčené a my to milovali.

Nevím, kdo si stanovil za cíl, aby se z naší populace stala beztvará hmota, která přestane mít schopnost přemýšlet, srovnávat to, co dobré je a co dobré není. Hmota, která nebude číst, bude jí stačit, když se bude moci dívat na americké splašky a přitom se cpát hamburgerem, který není ničím jiným než karbanátkem. Nevím, kdo nese zodpovědnost za naprostý úpadek morálky a hodnot, které jsme kdysi ctili. Ale stále si říkám, že není nic ztraceno. Že jednoho dne použijeme Sovova slova k tomu, abychom se vrátili.Přijde doba, kdy se budeme vracet a budeme šťastni, že jsme nezapomněli na to, co tu po staletí bylo a patřilo k nám. 

Stačí jedna návštěva nemocnice, která mi opět připomene hodnoty, které tu bývaly, které kamsi zmizely, ale já věřím, že nezemřely. Jako moje naděje, že se vše zlé v dobré navrátí. "Kdyby mi jen oči pro pláč zbyly, já se tam vrátím, já se tam i poslepu vrátím." Slova Františka Halase, v nichž hovoří o svém rodném kraji, který mu tolik chybí. Kdybych mohla jeho slova parafrázovat, řekla bych, že i kdyby mně oči pro pláč zbyly, já se tam vrátím, já se tam i poslepu vrátím. Že i my takto jednou budeme promlouvat k naší zemi. Že i poslepu nahmatáme život, na jaký jsme byli zvyklí. Probereme se z nicotného spánku a budeme šťastni, že sen, který se nám zdál, byl jen sen. Že se můžeme dotýkat života, jehož řečí není lidský mamon, neúcta ke stáří, pohrdání lidskou důstojností. Že přestanou množírny dětí a my se opět vrátíme k významu rodiny, přestaneme mít na zřeteli finanční plány a my se zastavíme, abychom si řekli, že se tam vrátíme. K Josefu Ladovi, Janu Werichovi, Bohuslavu Martinů, Otakaru Vávrovi, Janu Pivcovi, Haně Maškové, Jiřímu Raškovi a dalším, kterými se naše historie jen hemží...

Autor: Helena Vlachová | úterý 27.9.2016 5:36 | karma článku: 29,31 | přečteno: 1406x
  • Další články autora

Helena Vlachová

Svým založením jsem idealistka

I když jsem založením idealistka, nemohu se svou maličkostí připodobnit k Johnu Lennonovi. Nicméně se mohu vyjádřit vůči panu Babišovi a jeho propagandistické rétorice. Totéž lze vznést i vůči SPD.

19.4.2024 v 17:53 | Karma: 10,55 | Přečteno: 665x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Ředitel, jenž používá estébácké praktiky

Na základě mých posledních mou dvou blogů se mi dostalo útoků i vyhrožování ze strany ředitele střední školy. Vyhrožoval mi trestním udáním. Nestačila jsem žasnout. Že by opět povstali soudruzi? Že by byl jedním z nich?

15.4.2024 v 19:33 | Karma: 22,93 | Přečteno: 1650x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Měla bych počítat s vyhazovem za svůj poslední blog?

Když píšu své blogy, vždy jde o něco, co se v současnosti kolem nás děje. Můj poslední blog o neaprobovaném angličtináři na SŠ mě stál dost útoků vůči mně samé

14.4.2024 v 17:28 | Karma: 26,40 | Přečteno: 1672x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Máte doma středoškoláka? Bojuje s angličtinou?

Tímto dnešním blogem bych chtěla pomoci těm žákům a studentům, kteří mají smůlu, že mají na angličtinu diletanta.

13.4.2024 v 10:02 | Karma: 37,17 | Přečteno: 5867x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Když matka ničí své dítě

Rozpadne-li se partnerský vztah či manželství a zůstanou-li z něj děti, měl by se zájem přenést především na ně. Děti by měly rozpadem vztahu rodičů trpět co nejméně. Ale vysvětlujte to některým matkám.

7.4.2024 v 7:29 | Karma: 19,33 | Přečteno: 973x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 1262
  • Celková karma 22,02
  • Průměrná čtenost 1113x
Jsem především žena a v ženství spatřuji smysl svého života. Mám ráda život i s jeho těžkostmi, vážím si maličkostí, neuznávám konzumní způsob života, jsem zastánkyní svobodné vůle člověka.

Seznam rubrik