Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Má dcera je z jiné planety

Vyprávění ženy o své dceři, která na podzim oslaví své šestnácté narozeniny a která se jí vymyká z rukou

Motto "Je pokolení, které zlořečí svému otci a své matce nežehná, pokolení, které se pokládá za čisté, ale není umyto od své špíny." (Přísloví, Menší sbírky, Slova Agúrova, 30.11)

Ano, je to pravda. To strašidlo s červenými vlasy na hlavě a černými drápy je prosím moje dcera. Andílek, kterého jsem si vybojovala, protože jsem ji počala v sedmnácti. Tenkrát mě můj táta chtěl zmlátit, ale já mu řekla, ať si zkusí uhodit ženu, která je těhotná. Spadla jsem do všeho velmi záhy, velmi záhy jsem se rozvedla a zůstala se svým strašidlem sama. Zkraje mého mateřství mi Sabina splňovala vše, co jsem si jako máma mohla přát. Vše šlo až do puberty, ta nastala kolem dceřiných dvanáctých narozenin. A od té doby to jde stále více z kopce, pociťuji stavy zoufalství, protože si nevím rady, co se strašidlem bude dál. Žádný mužský na obzoru, rodiče navštěvujeme sporadicky, protože se tam pokaždé všichni pohádáme. Rodiče mi nemohou odpustit, že jsem tenkrát nešla na potrat. Prý by bylo dnes o starost méně. I když mě moje strašidlo štve víc než dost, nesnesu jakoukoli kritiku na jeho stranu. V tu chvíli se ze mě stává matka obranářka, a aby to alespoň někdy strašidlo kvitovalo s povděkem, o tom si mohu nechat zdát.

Jak tohle všechno půjde dál. Když se stalo, co se stalo. Mohu být ráda, že se Sabině podařilo ukončit základní školní docházku v deváté třídě. Dnes prý je jejím kamarádům šumafuk, jestli propadnou či ne. Prý se nic neděje a proč by se také mělo dít. Co se strašidlem po škole, v tom mi nikdo neporadil. Holka si postavila hlavu, že půjde na kadeřnici. Dnes tam vezmou každého, žádné známky nehrají roli, dnes tam jdou nejhloupější ze všech hloupých. Jen co se o té škole povídá. V práci se mnou dělá Mirka a ta má kamarádku, která tam učí. Děs a hrůza. A také špína a vši. Budoucí kadeřnice a mají vši. Ráno tam prý probíhá odvšivování a dezinfikování. Jako někde v lágru, jako někde ve vězení. A aby se moje strašidlo prezentovalo tím, že se bude učit na kadeřnici, obarvilo si vlasy na červeno, část vlasů si vyholila, a když jsem se jí zhrozila, řekla, že můžu být ráda, že je nemá na modro jako její nejlepší kamarádka Simona.

Výchovu nezvládám a nezvládnu. My jsme takoví nebyli, víc jsme poslouchali. To ano, ale musel zafungovat táta. A s ním Sabina nevyrůstá a taky mi to tolikrát omlátila o hlavu. Že jsem si ji mohla udělat aspoň s někým, kdo má pořádný bourák. Táta na ni kašle, oženil se podruhé a jako by jeho prvorozená dcera neexistovala. A když jsem si domů někoho přivedla, že by mohla mít náhradního otce, dělala takové seky a excesy, že se každý rád odporoučel, odkud přišel.

A tak v životě trčím sama se svým strašidlem, které stále více expanduje do mého světa, do mých zásad a nastavuje nová pravidla, z nichž se hroutím. Našla jsem jí cigarety a ona mi drze řekla, že to není žádná droga, že to snad vyzkouší každý. Chodí po ulici s partou kamarádů a v ruce cigaretu. Mě by můj otec zabil, ji nemá zabít kdo. Snad jedině já, ale to bych putovala za katr, což se mi nechce. Když si myslíte, že už hůře být nemůže, vaše strašidlo vás přesvědčí o opaku. Jako v sobotu.

Sabina si vyškemrala, abych ji pustila se Simonou na diskotéku. Že už je jediná, kdo ještě nebyl. Hučení, to mému strašidlu jde snad ze všeho nejlépe. Umí do člověka hučet tak dlouho, až člověk povolí. I já jsem povolila šrouby svých předsevzetí, abych se nechala uhučet, že se na diskotéku chodit musí a pak o všem napsat na facebook. Jako odměnu za vysvědčení. Za ty čtyřky s odřenýma ušima? Tomu že se říká vysvědčení? 

Domluva zněla do půlnoci. Ani o minutu později. Sabina umí tak krásně slibovat, kdyby jí šlo všechno tak kouzelně jako sliby, byl by život s ní o poznání lehčí. Oblékla se dost vyzývavě, ale moje komentáře se minuly účinkem. Těsné bílé džíny a k tomu tílko pod prsa. Červené vlasy a oči namalované do černa. Co dokáže strašidlo udělat ze svého dívčího obličeje, je pro mě nepochopitelné. Místo aby nechala zvýraznit své mládí a jemné rysy, stylizuje se do příšery s rudými vlasy a rozmazanými čárami kol očí. 

Moje babička vždycky říkávala, že není tak hrozně, aby nemohlo být v životě ještě hůře. Neumíte si představit, jak jí dávám za pravdu. Přežila jsem dceřino vysvědčení, drzost a věčné držkování, její karmínové vlasy i brutální líčení, kouření. Copak toho není dost, copak už to nemůže skončit? Bohužel toho dost není. Puberta nabírá stále větší grády, připadáte si jako na horské dráze, máte pocit, že máte strachy v kalhotách, když přijde další překvapení, které vám kalhoty zaplní ještě víc.

Mohla jsem počítat s tím, že sliby mého strašidla jsou jen pouhými slovy, za nimiž žádné činy nestojí. Půlnoc a Sabina nikde. Když jsem se jí pokoušela dovolat, nebrala to. A když jsem jí volala snad počtvrté, měla mobil vypnutý. I když mě moje pubertální dítko nesmírně štve, kdy si kolikrát říkám "Proč zrovna já musím mít doma takového zloducha", přesto přijde chvíle, kdy se o své strašidlo bojím. A já skoro drkotala zuby a ve své fantazii jsem si představovala, že můj andílek skončil v drápech nějakého úchyla. V duchu jsem se své dceři omluvila za všechny okamžiky, kdy jsem jí lála. Jen aby se mi vrátila v pořádku domů.

A ona se vrátila. Kolem druhé ráno zarachotily ve dveřích klíče a strašidlo stanulo doma. Vylétla jsem z postele, abych si ji pořádně podala. Ze vzteku jsem jí vlepila facku, ale přišlo mi, že přišla z ještě vzdálenější planety, než jak zpravidla chodí. Nemluvila, jen nepřítomně civěla. Na facku nereagovala. A když jsem se jí dotkla, zjistila jsem, že má úplně mokré kalhoty. Přitom venku sucho. Na mou otázku, proč přišla v mokrých kalhotách, jen řekla, že spadla do kašny. Měla jsem sto chutí vrazit jí ještě jednu, zmlátit ji celou za všechna příkoří, která musím jako matka trpět. Ale šla jsem si beze slov lehnout.

Usnout jsem nemohla, spánek nepřicházel, prožila jsem příliš mnoho vzruchů, jež mi strašidlo připravilo. A světe, div, se, ono to nekončilo. Protože následující den má dcera na svém facebooku zveřejnila, že už není panna. Že za její deflorací stojí její bývalý spolužák Daniel, který se holedbá tím, že se učit nemusí, protože má od táty slíbenou hospodu. Jeho táta jich vlastní tři a jednu má prý přiklepnout svému budižkničemu, který na škole proslul tím, že propadal a nakonec ze školy vylezl z osmé třídy ve věku šestnácti let. Tenhle padouch má na svědomí, že moje dcera poznala dary muže. Prý se vše odehrálo velmi rychle. V parku. Daniel byl nedočkavý, ani nestačil z holky strhnout kalhoty, taková rychlovka a dcera, protože to bylo poprvé, si krví umazala kalhoty. Žádné že by měla spadnout do kašny, ale první sex, o němž píše svým přátelům na sociální síti. Kalhoty si prý v kašně vyprala a užila si při tom s Danielem spoustu legrace 

Tak to jsem už v řiti.  Rodiče by mi řekli, že jablko nepadá daleko od stromu, moje strašidlo je moje jablko, ale já bych si pro ni přála, aby byla přinejmenším avokádem. Aby znala svou cenu a mohli si ji dopřát jen někteří. Aby nebyla jako já. Bojím se, že sex se stane naším dalším ohniskem, vůbec nevím, jak si to vše ustojím. Co přijde teď, co mě ještě čeká, čím víc mě může moje strašidlo překvapit? Nevím a mám strach...

Autor: Helena Vlachová | úterý 5.7.2016 6:28 | karma článku: 26,38 | přečteno: 1531x
  • Další články autora

Helena Vlachová

Svým založením jsem idealistka

I když jsem založením idealistka, nemohu se svou maličkostí připodobnit k Johnu Lennonovi. Nicméně se mohu vyjádřit vůči panu Babišovi a jeho propagandistické rétorice. Totéž lze vznést i vůči SPD.

19.4.2024 v 17:53 | Karma: 10,90 | Přečteno: 680x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Ředitel, jenž používá estébácké praktiky

Na základě mých posledních mou dvou blogů se mi dostalo útoků i vyhrožování ze strany ředitele střední školy. Vyhrožoval mi trestním udáním. Nestačila jsem žasnout. Že by opět povstali soudruzi? Že by byl jedním z nich?

15.4.2024 v 19:33 | Karma: 22,93 | Přečteno: 1657x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Měla bych počítat s vyhazovem za svůj poslední blog?

Když píšu své blogy, vždy jde o něco, co se v současnosti kolem nás děje. Můj poslední blog o neaprobovaném angličtináři na SŠ mě stál dost útoků vůči mně samé

14.4.2024 v 17:28 | Karma: 26,40 | Přečteno: 1677x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Máte doma středoškoláka? Bojuje s angličtinou?

Tímto dnešním blogem bych chtěla pomoci těm žákům a studentům, kteří mají smůlu, že mají na angličtinu diletanta.

13.4.2024 v 10:02 | Karma: 37,17 | Přečteno: 5876x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Když matka ničí své dítě

Rozpadne-li se partnerský vztah či manželství a zůstanou-li z něj děti, měl by se zájem přenést především na ně. Děti by měly rozpadem vztahu rodičů trpět co nejméně. Ale vysvětlujte to některým matkám.

7.4.2024 v 7:29 | Karma: 19,33 | Přečteno: 976x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Izrael zaslal Hamásu reakci na postoj k ukončení války, hnutí žádalo příměří

27. dubna 2024  7:07,  aktualizováno  19:19

Palestinské hnutí Hamás uvedlo, že v sobotu dostalo od Izraele oficiální odpověď, která se týká...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

OBRAZEM: Při stavbě metra prorazili sklep. Radost měli i archeologové

27. dubna 2024  19:06

9. května uplyne padesát let od zahájení provozu pražského metra. Na spuštění nevzpomínají jen...

Situace na frontě se zhoršuje, řekl šéf ukrajinské armády. Rusko postoupilo

27. dubna 2024  17:50

Sledujeme online Operační i strategická situace ukrajinských vojsk na frontě se má sklon zhoršovat. Velitel...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 1262
  • Celková karma 22,05
  • Průměrná čtenost 1113x
Jsem především žena a v ženství spatřuji smysl svého života. Mám ráda život i s jeho těžkostmi, vážím si maličkostí, neuznávám konzumní způsob života, jsem zastánkyní svobodné vůle člověka.

Seznam rubrik