Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zastavení na zapadlém hřbitůvku

Vyprávění učitelky, která na konci školního roku dostala od svých žáků spoustu květin. A protože jich je opravdu hodně, její cesta ze školy vede na hřbitov.

Motto "Všechna Boží řeč je protříbená, on je štítem těch, kteří se k němu utíkají." (Přísloví, Menší sbírky, Slova Agúrova, 30.5)

Vana plná fialek. Nádherná píseň Hany Hegerové. Umím si živě představit kombinaci fialových kvítků spolu se zelenými lístky a bílou vanou. Kdybych měla domů přinést všechny květiny, které dostanu na konci školního roku, moje vana by se jimi také zaplnila. Ale není to škoda? Mít svůj byt jako květinářství, když jinde květiny chybí. Třeba na zapadlém hřbitůvku, kde spí lidé, jejichž příbuzní jsou kdesi, a tak hroby vypadají opuštěně.

Z návštěvy hřbitovů jsem trpěla jistou formou fobie. Snad je to mou ranou zkušeností. Když mi bylo pět let, zemřela mi babička. Ve věku pouhých čtyřiceti šesti let. Moje maminka plakala a já těžko svým rozumem chápala, proč pláče. Že děti každou chvíli brečí, mi přišlo přirozené, ale vidět plačící maminku, které hovoří o své mamince, jež navždy odešla, bylo pro mou dětskou mysl něco nepochopitelné. A když pak v kostele hrály varhany, cítila jsem strach. Hluboké tóny varhan umocňovaly smutek loučení onoho podzimního dne. Sychravé počasí, ukryté slunce, lidé oblečeni do černého, steskem vonící macešky a rakev s vystavenou babičkou. Hluboce vrytá vzpomínka.

Od té chvíli přicházím na hřbitov se stísněnými pocity. Nikdy se nemohu ubránit melancholii, jež mě celou prostoupí. Ale přesto. Máte-li auto plné květin, je vám líto, že se vám jich dostává tolik, zatímco někde chybí. Třeba na zastrčeném hřbitůvku,jehož hroby zarůstají plevelem a trním. Jako byste se najednou ocitli v pohádce O šípkové Růžence, v níž všechno ztichlo, čas se zastavil a ze všeho zbyla jen strnulost. 

Procházím se opuštěným hřbitůvkem, v náruči mám spoustu květin a říkám si, který z těch, kdo tu odpočívají, si stýská. Stýská si, že jej nikdo dlouho nenavštívil. Přicházím k hrobu, v němž spočívá žena. A když se podívám na datum narození, zjišťuji, že je stejně jako já červencová. Žena v Raku narozená. Žena plná emocí, tolikrát v životě zkoušená, aby tu nakonec spočinula ve věku nedožitých padesáti let. Růže v barvě slabého čaje přinášejí jisté oživení v opuštěnosti, v níž tu žena spí. A jdu dále. Zastavím se u hrobu manželů Josefa a Františky. Také je vidět, že plevel převzal vládu nad kdysi upravenou zelení. Řekněme, že spolu prožili mnoho let, aspoň se tak domnívám. Dřív se žilo v manželství, dnešní doba je vzdálena tradiční rodině. Kytice žlutých gerber rozsvítí prostor, v němž manželé leží. Nejvíc mě zasáhnou hroby malých dětí. Jako třeba tento. Není to ani hrob, spíše rodinná hrobka, ale z prvního pohledu je patrné, že tu dlouho nikdo nebyl. Spí tu malý kluk. Odešel ve věku šesti let. Až mě prostoupí hrůza, když si představím, co si musela prožít jeho rodina. Jaké kytky se hodí k malému uličníkovi, který nastupuje do školy? Těžko říci. Kluci upřednostňují všechno možné, ale květiny? Třeba kytička, uvázaná z levandulí, které mohou přilákat motýly. Před naším domem levandule kvetou a vím moc dobře, jak lákají motýly a čmeláky. A kluk bude mít aspoň podívanou. Který klučina nemá touhu chytat motýly a udělat si z nich sbírku? Třeba tento, u jehož hrobu stojím.

Proměnlivý den. Chvíli slunce, které vystřídá pořádný liják. Už to vypadá, že je déšť na spadnutí, mraky nade mnou vypadají hrozivě. Moje auto se vyprázdnilo a hřbitov se prosvětlil. Květinami, které jsem tu nechala odpočívajícím, aby věděli, že nikdy nejsou sami. Ani po smrti ne...

 

Autor: Helena Vlachová | sobota 2.7.2016 6:08 | karma článku: 23,93 | přečteno: 671x
  • Další články autora

Helena Vlachová

Svým založením jsem idealistka

I když jsem založením idealistka, nemohu se svou maličkostí připodobnit k Johnu Lennonovi. Nicméně se mohu vyjádřit vůči panu Babišovi a jeho propagandistické rétorice. Totéž lze vznést i vůči SPD.

19.4.2024 v 17:53 | Karma: 10,90 | Přečteno: 680x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Ředitel, jenž používá estébácké praktiky

Na základě mých posledních mou dvou blogů se mi dostalo útoků i vyhrožování ze strany ředitele střední školy. Vyhrožoval mi trestním udáním. Nestačila jsem žasnout. Že by opět povstali soudruzi? Že by byl jedním z nich?

15.4.2024 v 19:33 | Karma: 22,93 | Přečteno: 1657x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Měla bych počítat s vyhazovem za svůj poslední blog?

Když píšu své blogy, vždy jde o něco, co se v současnosti kolem nás děje. Můj poslední blog o neaprobovaném angličtináři na SŠ mě stál dost útoků vůči mně samé

14.4.2024 v 17:28 | Karma: 26,40 | Přečteno: 1677x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Máte doma středoškoláka? Bojuje s angličtinou?

Tímto dnešním blogem bych chtěla pomoci těm žákům a studentům, kteří mají smůlu, že mají na angličtinu diletanta.

13.4.2024 v 10:02 | Karma: 37,17 | Přečteno: 5878x | Diskuse| Ostatní

Helena Vlachová

Když matka ničí své dítě

Rozpadne-li se partnerský vztah či manželství a zůstanou-li z něj děti, měl by se zájem přenést především na ně. Děti by měly rozpadem vztahu rodičů trpět co nejméně. Ale vysvětlujte to některým matkám.

7.4.2024 v 7:29 | Karma: 19,33 | Přečteno: 977x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Počasí v Česku ovlivní saharský prach, vytvoří oblačnost. Stoupá i riziko požárů

28. dubna 2024  7:47,  aktualizováno  10:32

Počasí v Česku v neděli opět ovlivní saharský prach. Vytvoří oblačnost, se kterou nepočítaly...

Ruský útok poškodil hotel v Mykolajivu. Cherson znovu zasáhly drony

28. dubna 2024  10:18

Sledujeme online Ruský dronový útok v noci na neděli těžce poškodil hotel v jihoukrajinském městě Mykolajivu. Na...

Na Pardubicku narazil řidič do patníku, značky i stromu. Nehodu nepřežil

28. dubna 2024  10:13

V noci na neděli zahynul u Sezemic na Pardubicku pětatřicetiletý řidič. Havaroval se svým vozem BMW...

Jsem dospělý muž, který kandiduje proti dítěti, utahoval si Biden z Trumpa

28. dubna 2024  10:09

Americký prezident Joe Biden na sobotní večeři pořádané sdružením zpravodajů v Bílém domě vtipkoval...

  • Počet článků 1262
  • Celková karma 22,05
  • Průměrná čtenost 1113x
Jsem především žena a v ženství spatřuji smysl svého života. Mám ráda život i s jeho těžkostmi, vážím si maličkostí, neuznávám konzumní způsob života, jsem zastánkyní svobodné vůle člověka.

Seznam rubrik